Volledig scherm
Het voertuig van TU Delft botste enkele dagen geleden tegen de vangrail. © ANP

Team vol Noorderlingen begint aan zwaarste race voor zonneauto's: 'Het wordt hoe dan ook fantastisch'

Ja, zenuwen spelen op bij Jeroen Brattinga. Zaterdag staat zonneauto ‘Green Lightning’ aan de start van de World Solar Challenge in Darwin. ,,Het wordt hoe dan ook fantastisch.’’

Dat schrijft de Leeuwarder Courant. Het was al een onvergetelijk avontuur, maar eigenlijk begint het nu pas echt. Jeroen Brattinga uit Joure staat in Darwin even stil bij wat het team Top Dutch Solar Racing heeft gepresteerd – en welke uitdaging nu wacht. Hij stond aan de wieg van het wilde idee om een team te formeren met Friezen, Groningers en Drenten en mee te doen aan ’s werelds zwaarste race voor zonneauto’s in Australië.

Buiten is het 36 graden, maar spreekwoordelijke koude rillingen lopen de teamleider over de rug: in 2017 was er nog niets, nu is er een veelbelovende auto, die rijdt op zonne-energie. En is hij één van de 27 mensen die vanaf morgen gaan proberen de auto zo snel mogelijk dwars door Australië te loodsen, van Darwin naar Adelaide.

Zes van de deelnemers komen uit Friesland: naast Jeroen Brattinga zijn dat Hessel en Meindert de Groot uit Scharnegoutum, Eldert Zeinstra uit It Heidenskip, Ray Blokker uit Bolsward en Tjitte van der Ploeg uit Leeuwarden. Ze studeren aan de Hanzehogeschool en het Friesland College en zijn al sinds eind augustus aan de andere kant van de wereld om hun droom na te jagen: vanuit het niets met een innovatieve auto meestrijden om de podiumplekken.

Sterke concurrentie

Daarvoor moeten ze hun krachten meten met die van ervaren teams van onder andere de TU Delft (Vattenfall Solar), Solar Team Twente (Universiteit Twente en hogeschool Saxion) en teams uit België, Japan en de Verenigde Staten. Met name Delft is een formidabele tegenstander: hun Nuna won de tweejaarlijkse race al zeven maal.

,,Ja, ik geef toe dat we een ambitieuze doelstelling hebben’’, lacht Brattinga. Maar zonder ambitie was het nooit gelukt het team en de middelen bijeen te krijgen om de eigen auto te ontwikkelen. Het groene gevaarte kan een topsnelheid van 140 kilometer bereiken en weegt 144,7 kilo. Ook de tegenstanders zijn nieuwsgierig naar de werkelijke kracht van de Green Lightning, zoals de auto is gedoopt.

De spanning loopt vandaag nog even wat verder op, want net als bij de Formule 1 wordt tijdens een kwalificatierace bepaald op welke positie de auto’s van start gaan. En het loont om tijdens de kwalificatie tot het uiterste te gaan, legt Brattinga uit: tijdens de race auto’s inhalen kost tijd.

Het team is al aan de zuidkant van Australië geweest, tijdens de eerste weken van hun verblijf. ,,Daar hebben we alles getest. Hoe houdt de auto zich tijdens een race, hoe beweeg je als team het beste mee, wat moet je allemaal regelen als je een kamp moet opzetten - dat soort dingen’’, vertelt Brattinga. Hij ziet het ook als zijn taak om een goede sfeer te creëren. ,,Je zit wel een paar maanden bijna 24/7 met zijn allen op een kluitje.’’

Het is een rondreizend circus: de circa vijftig deelnemers aan de Bridgestone World Solar Challenge hebben stuk voor stuk een kleine kolonne aan volgauto’s. ,,Wij hebben er in totaal zes. Onder andere een supportcar, stampvol gereedschap en reserveonderdelen. Eentje met alle kampeerspullen. En de chasecar, die direct achter de zonneauto rijdt. Daar zit ik in. Met een dikke computer en in verbinding met de coureur, om de race zo optimaal mogelijk te rijden.’’

Het team hoopt donderdag bij de finish te zijn, in Adelaide. ,,Het is nog steeds moeilijk te bevatten. Vroeger keek ik naar de filmpjes van de auto’s in deze race. En nu doen we zelf mee!’’