Een koffie voor 5? Deze trucs gebruiken bedrijven om jou meer geld uit te laten geven
Koopjes inslaan op Black Friday? Dagje winkelen of een avondje naar de film? Bedrijven proberen onze financiële keuzes te beïnvloeden zonder dat we dat altijd direct doorhebben. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels deelt vijf trucs om te voorkomen dat je te veel geld uitgeeft.
Een marketingtruc van een winkel? Ook Wessels is er weleens ontvankelijk voor, zo zegt hij: ,,Zet je mij in een winkelstraat op een drukke zaterdagmiddag, met prikkels van geluid en beelden dan ben ik ook vatbaar, want dan lukt het me moeilijker om rationeel over een aankoop na te denken. Achteraf kan ik dan wel bedenken dat ik erin getrapt ben. Ik denk dan ook dat iedereen zich wel eens kan laten verleiden, maar het is wel goed te weten hoe je bespeeld wordt.”
Een euroteken is een associatie met geld die zij bewust weglaten, net als andere geldassociaties zoals een komma of streepje
1. Euroteken weglaten
Bij een koffieketen zie je op het bord boven de counter wat je kunt bestellen en aan het eind van de regel staat bijvoorbeeld 5 in plaats van 5 euro. Waarom doen ze dat? Wessels: ,,Een euroteken is een associatie met geld die zij bewust weglaten, net als andere geldassociaties zoals een komma of streepje. Want dan gaat je brein automatisch een afweging maken. Vijf euro voor een koffie, is dat wel een goede deal? En dat is het natuurlijk niet. Deze methode kom je vooral tegen bij producten die je niet echt nodig hebt.”
2. Sociaal bewijs
Meest gekozen! Klantfavoriet! Sommige bedrijven doen er alles aan om je te laten weten voor welk van hun producten de rest van de mensen kiest. Waarom? Wessels: ,,Zodat zij kunnen verkopen wat zij graag willen dat je koopt. Mensen checken zelden of het waar is. Neem een sim-onlyabonnement. Bij goedkoop, middel en duur staat dan bijvoorbeeld bij middel ‘meest gekozen.’ Of dat daadwerkelijk zo is, dat weet niemand. Maar de meeste mensen weten niet wat voor data ze eigenlijk nodig hebben, dus kiezen ze voor de optie waarbij ‘meest gekozen’ staat. Als anderen er massaal voor kiezen, zal dat wel de beste optie zijn.”
3. Schaarste
Op is op! Een methode die vooral rond Black Friday haar diensten bewijst. Schaars maakt aantrekkelijk. Wessels: ,,Je hebt hier twee varianten van: ‘het is een tijdelijke aanbieding’ is de vriendelijke versie. Een klant heeft bijvoorbeeld een week lang de kans om niet 100 maar 50 euro voor een product te betalen. De tweede is competitiever: op is op. Als er slechts 10 producten over zijn en jij bent koper nummer 11, grijp jij mis. Of het daadwerkelijk ‘op’ is, is de vraag. Maar het werkt.”
Als marketeer is het de bedoeling dat de hoogste prijs het eerst in het brein van de consument terechtkomt, daarna pas de lagere
4. Klassieke korting-methode: anchoring
Van 100 voor slechts 50 euro! Wessels: ,,De klassieke korting-methode. Als marketeer is het de bedoeling dat de hoogste prijs het eerst in het brein van de consument terechtkomt, daarna pas de lagere. Als iemand je bijvoorbeeld vraagt naar je uurtarief, zeg je eerst 150 euro, maar voor deze keer doe ik het voor 75 euro. Die 75 beoordeel je dan niet objectief maar ten opzichte van die 150 euro. Als je niks had gezegd en direct 75 euro had genoemd, dan had men kunnen denken: best veel geld. Maar door anchoring lijkt het tweede bedrag mee te vallen.”
5. Afleiding: een ‘decoy’
Stel, je gaat naar de bioscoop en er zijn drie maten popcorn. Klein 3 euro, middel 6 euro en groot 7 euro. Omdat het verschil tussen middel en groot maar 1 euro is, zullen veel mensen geneigd zijn voor de grootste te gaan. Was de middelste keuze er niet geweest, dan zou je minder snel 7 euro aan een bak popcorn uitgeven. De middelste keuze is een decoy.
Wessels: ,,Eigenlijk is dit contrasteffect. Een echte decoy is een optie die slechter is dan de anderen. Bijvoorbeeld een abonnement voor een tijdschrift waarbij de keuze is: alleen op papier 50 euro per jaar, op papier én online 100 euro per jaar en alleen internet ook 100 euro per jaar. Die optie gaat natuurlijk niemand kiezen. Bij het popcornverhaal kun je ook kiezen voor de kleine bak of de middelste als je niet die ene euro meer wil uitgeven. Zou je alleen de keuze klein of groot hebben, dan kiest driekwart van de mensen voor klein en een kwart voor de grote bak met het idee dat ze een goede deal hebben.”
Dit artikel werd eerder op 25 februari 2022 gepubliceerd en is aangepast aan de actualiteit.
Wil je op de hoogte blijven van handige tips om met je geld om te gaan en geïnspireerd raken hoe anderen hun financiën regelen? Volg ons dan op Facebook en Twitter!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kieskeurig.nl
Zo scoor je zo snel mogelijk de beste Black Friday-deals
Koopjesjagers, opgelet! Op Black Friday regent het weliswaar aanbiedingen, maar het is vaak nog een hele klus om de beste deal te vinden. Dat heeft natuurlijk alles met het overweldigende aanbod te maken. Onderstaande tijdbesparende kooptips zijn goud waard. Verzilver binnen een mum van tijd de hoogste korting en mis ondertussen niets van het WK voetbal. -
PREMIUMGeldflaters
Melanie nam een sportabonnement ‘voor het leven’: ‘Na jaar of vijf zou ik het eruit hebben’
Iedereen maakt wel eens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. Deze week Melanie Schellekens (52) die 1400 euro uitgaf aan een abonnement voor de sportschool waar ze uiteindelijk maar 3 maanden gebruik van maakte. -
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg. -
PREMIUM
Wildgroei aan aanbieders botox en fillers: ‘Kies alsjeblieft een specialist, geen hobbyist’
Al vanaf een paar honderd euro kun je er met injectables een beetje mooier, jonger of strakker uitzien. Maar hoe voorkom je dat je bij een beunhaas terechtkomt? -
PREMIUMupdate50
Vrees voor nieuwe bankencrisis na problemen bij Credit Suisse: ‘Iedereen is bezorgd’
Grote problemen bij de Zwitserse ‘systeembank’ Credit Suisse zorgen voor veel onrust op de financiële markten. De Europese Centrale Bank heeft uit voorzorg banken in de eurozone gevraagd hoeveel geld ze hebben uitstaan bij de Zwitsers.
-
PREMIUM3
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
-
-
eigen tuin eerst
Plant nu een vlinderstruik in je tuin voor meer bijen en vlinders
Meer vlinders in je tuin? Met een paar vlinderstruiken heb je dat zo voor elkaar. Nu is de ideale tijd om ze te planten. Tuingoeroe Romke van de Kaa heeft een paar mooie exemplaren voor je uitgezocht. -
PREMIUMTips
‘Koffietje hier, wijntje daar. Onvoorstelbaar hoeveel geld er naar impulsaankopen gaat’
Als PorteRenee geeft Renée Lamboo al vijf jaar praktische tips om beter met je geld om te gaan. ,,Budgetteren levert meer vrijheid op, meer geld om te doen wat je echt wil.’’