Oranje uitdossingen minder in trek, supermarkten grote winnaars EK Voetbal
VIDEOWe geven dit jaar zo’n 45 miljoen euro uit aan Oranje-artikelen. Dat is fors minder dan zeven jaar geleden toen het Nederlands voetbalelftal voor het laatst meedeed aan een eindtoernooi (WK 2014) en we 70 miljoen euro aftikten voor onze uitdossingen. Dat blijkt uit onderzoek van ING.
Het Economisch Bureau van de bank kijkt bij elk EK of WK wat ‘we’ dit jaar uit willen geven aan Oranje. ,,Dit jaar zullen we noodgedwongen de wedstrijden van Oranje veelal thuis voor de buis kijken. Daardoor kunnen de uitgaven aan fan-artikelen die we anders bijvoorbeeld in de kroeg zouden gebruiken, bescheidener uitpakken’’, legt econoom Marten van Garderen van ING uit.
De bank vroeg niet alleen wat we van plan zijn om uit te geven aan merchandise, maar ook hoeveel geld volwassenen over hebben voor de EK-titel. Die vraag werd niet alleen aan Nederlanders gesteld, maar ook aan inwoners van elf andere landen die meedoen aan het toernooi. ,,Wij hebben gemiddeld 51 euro per persoon over voor de titel. Dit kampioenschap is voor Nederlanders een stuk meer waard dan in 2014. Bij het WK hadden we net geen vier tientjes over voor de eindzege. Dat is te verklaren doordat we twee toernooien aan ons voorbij moesten laten gaan en we zijn er in de tussentijd, ondanks de coronacrisis, in koopkracht op vooruitgegaan.’’
Onderaan
In vergelijking met de rest van Europa, zijn we zuinig met onze (financiële) opofferingsgezindheid. Van de twaalf landen die zijn onderzocht, bungelen we met 51 euro onderaan. ,,De Italianen hebben gemiddeld 528 euro over voor een glorieuze overwinning van hun Azzurri en staan op één. Voetbal wordt daar met nog veel meer passie beleefd dan bij ons. De Zweden staan met 266 euro op plaats twee, gevolgd door de Spanjaarden met 245 euro.’’
Meer thuiskijken in plaats van buitenshuis betekent ook dat de cafés hun gebruikelijke impuls van een eindtoernooi (grotendeels) zullen moeten missen. Niet alleen voor cafés ziet deze voetbalzomer er anders uit, ook elektronicazaken hebben naar verwachting minder extra omzet dan normaal. Dat komt mede omdat zij vanwege de verschillende lockdowns vorig jaar al extra omzet hebben gedraaid. Grote winnaars zijn -opnieuw- de supermarkten. ,,Als honderdduizenden voetbalfans niet in de cafés of op pleinen met grote schermen terecht kunnen, maar noodgedwongen thuis gaan kijken, zullen nog meer hapjes en drankjes in de supermarkt worden gekocht. Dan kan dat per wedstrijd nog eens enkele miljoenen extra omzet in het supermarktlaatje brengen”, aldus Van Garderen. ,,Bovenop de extra omzet van zo’n 10 miljoen euro per wedstrijd, die een regulier eindtoernooi nomaliter oplevert.’’
Heb jij al Oranje-inkopen gedaan?
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hier onze video’s over het Nederlands Elftal:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM36
Oxfam Novib: Twee derde van het geld ging vorig jaar naar rijkste 1 procent van de wereld
Zo’n 1,7 miljard werkenden zagen hun koopkracht afgelopen jaar dalen door de hoge inflatie. En 820 miljoen mensen leden honger. Maar voor de miljardairs was er geen centje pijn, die konden weer 26.000 miljard dollar bijschrijven bij hun vermogens. -
Niet bang voor imagoschade: Kruidvat blijft achter EK-campagne met André Hazes staan
Kruidvat is niet van plan te stoppen met de EK-campagne waarin André Hazes de hoofdrol speelt. De drogisterijketen kwam gisteren naar buiten met zijn oranjeacties in aanloop naar het EK Voetbal. Veel klanten lieten zich direct negatief uit op sociale media. ‘Ben meteen een paar deuren verder gelopen naar Etos.’ -
PREMIUMAngela Kijkt TV
Toch nog een opsteker voor de veelgeplaagde familie Hazes
Journaliste Angela de Jong schrijft vijf keer per week een column over wat haar opvalt op tv. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
Met video15
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs.
-
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
-
-
17
Tienduizenden oud-studenten kunnen door beleid DUO mogelijk geen hypotheek krijgen
Los je je studielening af in 15 jaar of in 35 jaar tijd? Overheidsdienst DUO bepaalde dat studenten die keuze pas twee jaar na hun afstuderen kunnen maken. De meeste banken weigeren ze daarom een hypotheek. -
Zo werkt de fraude met NFT's en crypto: 'Totale gekte’
Marktmanipulatie - voor eigen gewin de prijs van een product te beïnvloeden - is al zo oud als de weg naar Rome. Dit komt ook voor in de wereld van NFT’s (non-fungible tokens) en crypto. Dit heet washtrading. Hoe werkt dat precies?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGoffin
Cornelis van den Blink
Anoniem
Jeanet Kusters
bill Muller