Shutterstock
Volledig scherm
© Shutterstock

Tarieven freelancers stijgen, maar in sommige branches nog steeds moeite om rond te komen

Na een moeizaam coronajaar stijgen de tarieven van freelance tekstschrijvers, communicatie- en marketingmensen, websitebouwers en financieel administratief werkers weer. Gemiddeld vragen zij nu 46 euro per uur. Dat is 6 procent meer dan vorig jaar, maar ligt nog altijd onder het niveau van vóór corona.

  1. Als zieke zzp’er teer je vaak in op je spaargeld: is een Broodfonds de oplossing?

    Als zieke zzp’er teer je vaak in op je spaargeld: is een Broodfonds de oplossing?

    Niet meer kunnen werken door ziekte of een ongeval. Dat is voor niemand leuk, maar vooral voor zelfstandig ondernemers is deze gedachte een nachtmerrie. Een zzp’er zonder spaargeld heeft al snel financiële problemen als zij of hij een paar weken uit de running is, langdurige arbeidsongeschiktheid is vaak rampzalig. Volgens CBS-cijfers heeft 40 procent van de zelfstandigen niets geregeld voor arbeidsongeschiktheid. Toch kan daar verandering in komen: een Broodfonds lijkt voor steeds meer zelfstandigen een betaalbare oplossing.
  2. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  3. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen
    27

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.