Recordaantal klachten tegen anti-abortuscampagne
Niet eerder leverde een reclamecampagne zoveel klachten op als de anti-abortuscampagne van verschillende pro-lifeorganisaties en christelijke partijen voor de zogenoemde ‘Week van het Leven’.
De Reclame Code Commissie heeft bijna 800 klachten binnengekregen over de commercials die de afgelopen dagen regelmatig te zien en te horen waren op tv, radio en YouTube. De commissie buigt zich over een aantal daarvan en neemt inmiddels geen nieuwe klachten meer in behandeling over dit onderwerp.
In de reclamespotjes - nog tot en met zaterdag te zien en horen - stellen de organisaties dat een ongeboren kindje ook een toekomst verdient: ‘Baas in eigen buik? Bekijk het eens van de andere kant en vergeet het baasje in eigen buik niet. Een uniek mensje met eigen dna, met een eigen hoofd en dus ook een eigen buik. Zullen we werk maken van echte hulp aan moeder en kind?’ luidt de boodschap.
Volgens de overkoepelende Stichting Platform Zorg voor Leven wordt er met de commercials aandacht gevraagd voor de positie van ongeboren kinderen en voor betere hulp aan vrouwen die onbedoeld zwanger zijn. ,,Slogans als ‘baas in eigen buik’ doen geen recht aan de verdrietige realiteit achter iedere abortus. Tijdens deze Week van het Leven voeren we daarom een campagne waarin we vragen stellen bij bekende slogans’’, zegt Diederik van Dijk van de stichting.
Verbaasd
Hij weet dat de campagne gevoelig ligt in Nederland en dat het commentaar altijd heftig is, maar is deze keer wel verbaasd over de hoeveelheid reacties. ,,We doen deze campagne sinds 2016 elk jaar en zijn altijd voorbereid op felle reacties. Die krijgen we dit jaar extreem veel, niet alleen van particulieren, maar ook van politieke partijen en organisaties zoals het Humanistisch Verbond. We willen graag met hen in discussie over de gevolgen van abortus. We proberen het debat aan te gaan, maar daar is kennelijk geen ruimte voor. Ze willen niet met ons in discussie. Tja, dan kunnen wij er verder weinig mee’’, stelt Van Dijk, die aangeeft dat de klachten vooral gaan over het inzoomen op het kindje in de buik.
We hebben er vaker mee te maken gehad en bijna altijd krijgen we gelijk
Hij zegt de procedure bij de Reclame Code Commissie met vertrouwen tegemoet te zien. ,,We hebben er vaker mee te maken gehad en bijna altijd krijgen we gelijk.’’ Uitzondering is een zaak uit 2018, toen de commissie klagers in het gelijk stelde die aangaven dat de stichting ten onrechte in de toenmalige commercial stelde dat het hartje al na drie weken zwangerschap gaat kloppen. ,,Dat hebben we aangepast naar vijf weken.’’ Van Dijk geeft aan dat de commercials zaterdag voor het laatst worden uitgezonden. ,,Daarna kan progressief Nederland weer rustig ademhalen.’’
Woordvoerder Kirsten van Kleeff van de Reclame Code Commissie laat weten dat het geen zin meer heeft om nieuwe klachten tegen de commercials in te dienen. ,,We doen nooit uitspraak over de inhoud van de klachten, maar we hebben er meer dan voldoende om in behandeling te nemen. De commissie zal bekijken of de klachten gegrond zijn. Als dat zo is, zal de adverteerder worden verzocht de campagne aan te passen. Dat kan ook van belang zijn als de commercials niet meer worden getoond. Want als informatie niet klopt, kan die een volgende keer niet meer worden gebruikt, zoals bij de campagne in 2018.’’
Lees door onder de tweet.
Spoedprocedure
Van Kleeff weet nog niet of de klachtenregen aanleiding is voor de voorzitter van de commissie om de zaak versneld in behandeling te nemen. ,,Maar mocht het tot een spoedprocedure komen, dan nog duurt het vaak een paar weken voordat er een uitspraak ligt.’’ De Ster, verantwoordelijk voor de reclames op de NPO, liet al weten dat de commercials niet in strijd zijn met de wet- en regelgeving en vallen onder vrijheid van meningsuiting.
Verschillende dj’s van radiozender NPO 3FM uitten al hun onvrede over de reclame-uitingen van het Platform Zorg voor Leven die in de reclameblokken van hun shows voorbijkomen. En ook programmamaker Tim Hofman bemoeit zich ermee. Hij riep zijn volgers op Twitter op een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. ‘Die lui van de Week van het Leven geven geen reet om ongeboren leven - of vrouwenrechten - maar willen hun interpretatie van de Bijbel doordrukken uit machtsoverwegingen’, schrijft Hofman.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMCOLUMN
Juf Marieke is juf... én ze heeft ook nog 100 andere banen
In de jaarlijkse lijstjes van beroepen met de hoogste werkdruk, staat het onderwijs steevast in de top tien. We bevinden ons in het goede gezelschap van onder andere artsen en koks. -
belastingaangifte
De aftrekposten slim verdelen: zo zet je je fiscaal partnerschap goed in
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2022. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: hoe werkt fiscaal partnerschap? -
Mijn bevalling
Agnes’ baby leefde drie dagen: ‘Ik was verdrietig maar ook trots, ze was dood maar ook geboren’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Agnes Boer (39) beviel zonder een wee te hebben gevoeld. Haar dochtertje overleed na een paar dagen aan de complicaties van de geboorte. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Volg ons ook op social media!
Wil je op de hoogte blijven van alle laatste inzichten en ontwikkelingen over opvoeding en verzorging, en mooie verhalen lezen over het gezinsleven? Volg ons dan op Facebook en Twitter!
-
PREMIUM
Silvia helpt ouders kennismaken met overleden baby: ‘Je hebt geen herinneringen en die wil je nog maken’
Silvia Stalvord (42) helpt ouders die hun kindje verliezen rondom de bevalling, om het perfecte afscheid te organiseren. ,,Ik verschuil me soms achter mijn fotocamera omdat er een traan over m’n wang biggelt.”Gouda, Alphen aan den Rijn, Woerden -
-
-
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport. -
PREMIUM
Een op de tien leerlingen heeft moeite met rekenen: leraar Ruben (36) bedacht een list
Op school wordt rekenen gezien als een van de basisvaardigheden die kinderen er, net als het oude Aap-Noot-Mies, al vroeg ingestampt krijgen. Desondanks heeft één op de tien leerlingen er grote moeite mee. Basisschoolleraar Ruben Stam bedacht een list.Heinenoord
31 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJ. Schottelndreier
J. Schottelndreier
Henk Jansen
Diana Cooijman-van Der Pluijm
Anneke Scherpenberg