Volledig scherm
Geleidelijnen die blinden veilig door het centrum of richting openbare gebouwen moeten leiden, zijn volgens hogeschool Windesheim Flevoland hopeloos verouderd © anp

App leidt blinden door de stad, zonder stok of geleidehond

Geleidelijnen die blinden veilig door het centrum of richting openbare gebouwen moeten leiden, zijn hopeloos verouderd. Ze zijn deels verdwenen, lopen dood bij een bushokje of stoppen bij een gevaarlijk afstapje. De hogeschool Windesheim Flevoland wil dat probleem oplossen met virtuele geleidelijnen.

Een toekomst zonder stok of geleidehond, daar dromen veel van de 350.000 visueel gehandicapten in Nederland van. Ingenieur Mara Breunesse van hogeschool Windesheim Flevoland gelooft dat het kan.

Met haar studenten heeft ze de basis ontwikkeld voor een app op de smartphone, waarmee het mogelijk wordt zonder botsingen door de stad te lopen.

Het concept is net gepresenteerd en binnen een jaar moet er een demoversie beschikbaar zijn.

Quote

De techniek is er al. Het is nu zaak al die mogelijkhe­den te combineren en met de juiste partijen toe te passen

Ingenieur Mara Breunesse van hogeschool Windesheim Flevoland
Quote

Ik zou de eerste willen zijn om dit systeem te testen. Ik geloof dat het kan. Al zal het iemand van 60 jaar, die al toe is aan zijn vijfde geleide­hond, vast boven de pet gaan

Herman Evers, bouwkundig ingenieur en slechtziend

Rode loper
My red carpet is de naam van het project, letterlijk een rode loper voor mensen die alle obstakels op hun weg niet kunnen zien. Heel beknopt komt het er op neer dat actuele 3D-kaarten van een stad en realtime openbaarvervoerinformatie, gekoppeld aan precisie-GPS en sensoren op bijvoorbeeld schoeisel, kleding of hulpmiddelen, ervoor zorgen dat een blinden of slechtziende probleemloos van deur tot deur wordt geleid.

,,De techniek is er al,'' zegt Breunesse. ,,Het is nu zaak al die mogelijkheden te combineren en met de juiste partijen toe te passen.''

Fantastisch
Herman Evers zou het fantastisch vinden als het lukt. De 57-jarige Limburger is slechtziend vanaf zijn geboorte, is bouwkundig ingenieur en adviseert gemeenten en instellingen namens de Oogvereniging en Koninklijke Visio hoe ze hun gebouwen en voorzieningen toegankelijker kunnen maken voor blinden en slechtzienden.

,,Als techneut ben ik al mijn hele leven op zoek naar middelen die het mogelijk maken me vrij te bewegen op straat,'' zegt hij.

,,Ik zou de eerste willen zijn om dit systeem te testen. Zeker de jongere generatie, die is vergroeid met computers en smartphones, zou zich deze virtuele technieken snel eigen kunnen maken. Ik geloof dat het kan. Al zal het iemand van 60 jaar, die al toe is aan zijn vijfde geleidehond, vast boven de pet gaan.''

Volledig scherm
Blinden en slechtzienden zijn op straat aangewezen op geleidelijnen: tegels met ribbels of lijnen. En soms eindigen die geleidelijnen op de meest merkwaardige plekken, zoals bij afvalcontainers of een hek voor een muur bijvoorbeeld © AD
Volledig scherm
© AD

Alternatieven
De gemeente Almere heeft Windesheim Flevoland gevraagd alternatieven voor traditionele geleidelijnen te ontwikkelen. Vreemd is dat niet, want vanaf 1 juli van dit jaar zijn gemeenten verplicht om openbare ruimten en gebouwen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Doen ze dat niet, dan kunnen inwoners maatregelen eisen.

Tot dusverre zijn blinden en slechtzienden aangewezen op geleidelijnen in de straten. Tegels met ribbels of lijnen. Maar die liggen er vaak al 10 tot 15 jaar en zijn hopeloos verouderd.

Ze lopen dood op containers of worden onderbroken door een rij fietsen en bezorgen blinden soms een frustrerende struikeltocht. Op stations staan de geleidelijnen vol met rugzakken van studenten en andere obstakels.

,,Frustrerend,'' zegt Evers. ,,Het staat hoog op de agenda om de toegankelijkheid voor rolstoelen te verbeteren. Blinden en slechtzienden krijgen veel minder prioriteit. Bovendien vinden architecten en stedenbouwkundigen die opvallende geleidelijnen maar lelijk.''

Quote

Als een lantaarn­paal wordt verplaatst, kun je dat meteen invoeren in de 3D-kaart van de stad. Als je tegen een voetganger dreigt te botsen, kun je worden gewaar­schuwd. Dat doen die tegels niet

Mara Breunesse

Effectiever
Virtuele geleidelijnen zijn veel effectiever, stelt Breunesse. ,,Als een lantaarnpaal wordt verplaatst, kun je dat meteen invoeren in de 3D-kaart van de stad. Als je tegen een voetganger dreigt te botsen, kun je worden gewaarschuwd. Dat doen die tegels niet.''

Je hebt nu al de zogenaamde 'haptic shoe', die je met schokjes naar links en naar rechts leidt, om obstakels te vermijden. Of de intelligente stok, de zogenaamde I-cane. ,,Dat zou je allemaal met onze app kunnen verbinden,'' zegt Mara Breunesse.

Ze doceert bij Windesheim Flevoland in ontwikkelingen als 'Big Data' en 'Internet of Things'. ,,Dan heb je geen stemmetje dat de hele tijd aanwijzingen geeft, maar word je met trillingen of tegendruk de goede kant op gestuurd.''