Volledig scherm
© ANP XTRA

Autorijden al gevaarlijker na één biertje

Automobilisten die maar een paar slokken bier of wijn op hebben, rijden al veel gevaarlijker dan nuchtere bestuurders. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Toch zien politieke partijen een verlaging van de alcoholgrens niet zitten: het zou te veel praktische problemen opleveren.

Nieuw onderzoek van de University of California laat zien dat zelfs minimaal beschonken bestuurders, met een promillage van 0,1 in hun bloed, bijna twee keer zo vaak schuldig zijn aan zware botsingen. Vooral jonge bestuurders kunnen de effecten van alcohol op hun rijvaardigheid vaak slecht inschatten.

Mede daarom werd in Nederland per 2006 de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders verlaagd naar 0,2 promille, waar ervaren automobilisten pas te ver gaan bij een promillage van 0,5 of hoger. En wat bleek: tussen 2005 en 2010 daalde het alcoholgebruik onder jonge bestuurders veel sterker dan onder ervaren automobilisten. Toch zien verkeersorganisaties maar weinig in een verlaagde alcohollimiet voor iedereen. En terug naar 0 lijkt al helemaal geen haalbare kaart.

'Wij zijn niet van de blauwe knoop, maar verkeer en alcohol gaan niet samen. Dat moet de gedragsnorm zijn,' stelt Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. Maar dat standpunt is voor de organisatie geen reden te pleiten voor strengere regels. 'De wettelijke norm moet wellicht strenger, maar dat dient in de praktijk wel haalbaar te zijn. Anders kan bij de politie een handhavingsprobleem ontstaan.'

Pakkans
Toonaangevend verkeersbureau SWOV onderstreept dat probleem. 'Als de politie-inzet niet wordt verhoogd, neemt de feitelijke pakkans af bij een verlaging van de wettelijke limiet. De politie moet namelijk met hetzelfde aantal mensen méér overtreders opsporen. In Finland ontstond dat probleem echt na verlaging van de alcoholgrens.'

Ook politieke partijen staan niet te springen bij een strengere norm. Als je richting 0 gaat, dan ontstaan nogal wat belemmeringen,' voorziet D66-Kamerlid Magda Berndsen. 'In een kersenbonbon of bepaalde medicijnen zit al alcohol. Wanneer deze mensen ook tegen de lamp zouden lopen, stapelen de bezwaren zich straks op bij de verkeersofficier.'

Berndsen stelt dat de acceptatie van een boete sowieso beter is als de overtreder duidelijk over de schreef gaat. SP-parlementariër Farshad Bashir vindt dat ook. 'We hebben nu via een goed systeem de balans gevonden tussen verkeersveiligheid en de burger een pleziertje gunnen.' Ook regeringspartij VVD ziet geen aanleiding om de alcoholgrenzen aan te passen.

Kulargumenten, vindt verkeersexpert Koos Spee. Ook hij begrijpt dat een teruggang naar 0 niet alles is, maar pleit voor een alcoholpromillage voor ervaren bestuurders van 0,2.

Spee noemt het lariekoek dat het handhavingsargument wordt gebruikt om alles hetzelfde te houden. 'Het is echt niet waar dat de grote vissen straks wegzwemmen.' Spee weet wel waarom de politiek hier niet aan wil. Spee: 'Daar in Den Haag zitten te veel mensen die zelf heel graag een glaasje drinken.'