Volledig scherm
© Alexander Monro Ziekenhuis

Borstkankerziekenhuis biedt 1 op 4 patiënten een andere behandeling

Vijfjarig onderzoek wijst uit dat van alle borstkankerpatiënten die bij het Alexander Monro Ziekenhuis in Bilthoven aankloppen voor een second opinion één op de vier een ander behandelplan krijgt. Het ziekenhuis is gespecialiseerd in het diagnosticeren en behandelen van borstkanker. ,,Het vragen van een second opinion mag geen taboe zijn'', betoogt Marjolein de Jong van AMZ.  ,,Alles draait om de beste beoordeling en het uiteindelijke resultaat.''

Elk jaar krijgen 15.000 vrouwen in Nederland de diagnose borstkanker. De behandeling ervan gebeurt veelal in het ziekenhuis dat die vaststelling doet. Sinds 2013 is het AMZ ’s lands eerste en enige gespecialiseerde ziekenhuis voor de diagnose én behandeling van borstkanker en goedaardige borstaandoeningen. Van de afgelopen vijf jaar zijn er 1089 second opinions geanalyseerd... met opvallend resultaat.

28 procent van hen kreeg een ander behandelplan dan dat wat na het eerste onderzoek werd opgesteld. ,,Door specialisatie en een nauwere samenwerking in ons team van specialisten, met alle focus op borstzorg en het belang van de patiënt, gaan wij voor het beste resultaat'', zegt chirurg-directeur De Jong. Een andere aanpak hoeft overigens niet te betekenen dat de behandeling per definitie ingrijpender is.

Ander plan bij zelfde diagnose

Pink Ribbon: Altijd doen

,,Bij twijfel adviseren wij altijd om een second opinion te vragen’’, zegt woordvoerder Annebel Schipper van Pink Ribbon, dat onderdeel is van KWF Kankerbestrijding. Zij onderschrijft het belang van een tweede diagnose.

,,Dit kan zijn om de huidige behandeling of het advies te bevestigen of om te kijken naar een ander behandelplan. Iedereen is Nederland is vrij om een second opinion te vragen en ik adviseer om dat in gesprek met je huidige behandelaar te doen.''

Schipper: ,,Het is belangrijk om daar open over te zijn en hij of zij kan je hier wellicht ook nog bij helpen. Op deze manier kan iedere patiënt de behandeling krijgen die hem of haar het beste past.’’

,,Het kan ook zijn dat we een ander plan opstellen bij dezelfde diagnose. Een ziekenhuis kan een behandeling voorstellen waarbij er eerst wordt geopereerd en achteraf chemotherapie volgt, terwijl wij voorstellen om eerst chemo te doen en pas daarna te snijden'', aldus De Jong. ,,Maar andersom kan ook. Het gaat om de optimale uitkomst en daarbij is onze aanpak heel anders.''

,,Wij bieden snelle toegang, zijn open en gastvrij naar patiënten toe en gaan voor de meest zorgvuldige diagnose en behandeling. We nemen de tijd en bieden in alle rust zorg met de beste resultaten.'' Bij 65 procent van de onderzochte patiënten vond aanvullend onderzoek plaats. In twaalf procent van alle gevallen kwam AMZ tot een andere diagnose.

Taboe moet worden doorbroken

De Jong: ,,Alles begint met de beste beoordeling. Als de diagnose niet goed is, zijn alle vervolgstappen minder goed.'' Zonder de beschuldigende vinger op te steken, is De Jong daarom van mening dat patiënten zich nooit bezwaard moeten voelen om aan te kloppen voor een second opinion. ,,We moeten het taboe doorbreken. Zowel artsen als patiënten moeten het zien als kans en niet als bedreiging.''

,,Mensen kammen wel het internet uit als het gaat om een nieuwe stofzuiger, maar in de zorg is dat nog niet gewoon'', stelt De Jong. Volgens het AMZ is het de moeite echter meer dan waard en wil patiënten daarom helpen bij hun zoektocht. Het gespecialiseerde ziekenhuis gaat de komende jaren, in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Utrecht, verder met onderzoek en innovatie. ,,Met het oog op de best mogelijke toekomst.''