Een vrouw zoekt haar fiets op een oude afgedankte veerpont, die dienst doet als fietsenstalling achter het Centraal Station in Amsterdam.
Volledig scherm
Een vrouw zoekt haar fiets op een oude afgedankte veerpont, die dienst doet als fietsenstalling achter het Centraal Station in Amsterdam. © ANP

Chaos van fietsen ondanks 220 miljoen euro investering

Het lukt de overheid niet het enorme tekort aan fietsenrekken en -stallingen bij de stations op te lossen. Sterker nog, het loopt de komende jaar alleen maar op, mogelijk tot 60.000 plekken.

De overheid zette enkele jaren geleden het actieplan 'Fietsparkeren bij Stations' op om de parkeermalaise te bestrijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelde al 220 miljoen euro beschikbaar voor de aanleg van ruim 100.000 fietsparkeerplaatsen.

Maar dat is voor de komende jaren bij lange na niet genoeg, blijkt uit prognoses van ProRail. Als het economisch tij meezit, en dus meer mensen elke dag naar hun werk moeten, kan het tekort aan plekken in 2030 oplopen tot 60.000.

Drama
Momenteel fietsen dagelijks ruim een half miljoen mensen naar het station, ongeveer 40 procent van alle treinreizigers. Maar parkeren van het rijwiel blijft een drama, vooral bij de grote stations. Daar vormen de massa's her en der neergezette fietsen de grootste ergernis van reizigers.

Volgens een woordvoerster van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu is het woord nu aan de gemeenten, omdat het Rijk er nu wel genoeg aan heeft bijgedragen. 'Onze 220 miljoen is al een flinke slok op een borrel,' zegt haar woordvoerder.

Mansveld gaat volgend jaar in gesprek met gemeenten, ProRail, NS en de Fietsersbond om te kijken hoe de problemen kunnen worden opgelost.

Volgens de Fietsersbond is het in elk geval de hoogste tijd. 'Het fietsgebruik blijft groeien, en daar is in het verleden niet goed op geanticipeerd. Laten we dat in de toekomst wél doen.'