Volledig scherm
Foto ter illustratie © anp

Hulplijn slaat alarm om 'hulpeloze' GGZ-patiënten

De anonieme hulplijn Sensoor slaat alarm om het toenemend aantal schrijnende verhalen van mensen, die door lange wachtlijsten en sluiting van afdelingen aan hun lot worden overgelaten.

Quote

Mensen komen tussen wal en schip terecht. Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie

Woordvoerster Karin Prins van Sensoor

Sensoor, dat jaarlijks 250.000 telefoontjes krijgt, maakt zich grote zorgen om de vele gesprekken met mensen die niet of te laat terecht kunnen bij een GGZ-instelling. Er wordt voor honderden miljoenen euro's bezuinigd, waardoor een derde van de plekken verdwijnt.

,,Mensen komen tussen wal en schip terecht,'' stelt woordvoerster Karin Prins van Sensoor. ,,Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie.''

Zelfs mensen in crisissituaties en met ernstige psychische stoornissen bellen naar Sensoor, omdat ze nergens hulp krijgen. ,,Op dat moment kunnen we wel iets betekenen. Kalmeren om erger te voorkomen, maar er moet meer gebeuren. Wij bieden geen therapie.''

Aandacht
Landelijke cliëntenorganisaties vragen deze week aandacht voor de problemen in de GGZ en de ontoereikende zorg. Ze zien dat behandelplannen niet aansluiten op de behoeften van cliënten, en dat hulpverleners slecht naar hen luisteren.

GGZ Nederland zei onlangs in deze krant zoveel mogelijk te willen voorkomen dat patiënten buiten de hulpverlening vallen.