Volledig scherm
© Thinkstock

'Laat kinderen in de zomer zelf hun bedtijd kiezen'

De zomer is vandaag begonnen, op de langste dag van het jaar. En dat is te merken. Vogels beginnen al midden in de nacht te kwetteren en kinderen staan om half 6 in de vroege ochtend naast hun bed te springen. Terwijl ze er 's avonds niet in te krijgen zijn. Het is het 'midzomernachtsyndroom'. En daaraan is volgens deskundigen niets te doen.

De gemiddelde Nederlander slaapt in de winter een uur langer dan in de zomer. De verklaring hiervoor is simpel. In de zomer is het veel langer licht en word je er meer aan blootgesteld. 'Licht maakt je actief en blij,' zegt Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie aan de Universiteit van Amsterdam in het AD.

Ook regisseert licht allerlei lichamelijke processen, waaronder de aanmaak van melatonine, het hormoon dat je biologische klok aanstuurt en ervoor zorgt dat je slaperig wordt. 'Als het donker is, wordt meer melatonine aangemaakt en als het licht is, wordt de aanmaak geremd.'

Lichtdeskundige Toine Schoutens oppert dat de lange zomeravonden een groter effect hebben op kinderen dan op volwassenen. 'Die staan nog veel dichter bij de natuur dan volwassenen. Ze draaien nog geen nachtdiensten en werken ook nooit 's avonds door. Dus is hun slaapritme nog puur.'

Vrije hand
Hij denkt dat het verstandig is kinderen de vrije hand te geven in hun bedtijden. 'Laat ze naar bed gaan wanneer ze slaap krijgen.' Ouders doen er goed aan de slaperigheidssymptomen van hun kind goed in de gaten te houden. 'Soms worden ze juist hyperactief als ze moe zijn.' Daarnaast doen donkere gordijnen en een 'ontspanningsritueel', bijvoorbeeld voorlezen, wonderen.

Kinderen die een aantal avonden (te) laat naar bed gaan, bouwen volgens hem een slaapschuld op. 'Het ene moment zijn ze heel actief en dan opeens vallen ze om.' Die slaapschuld lost vanzelf op, stelt hij gerust. ''s Zomers slaap je korter, maar ook efficiënter. Je slaapt dieper en juist die diepe slaap heb je nodig om te herstellen.'