Volledig scherm
Hardlopen zou meer effect hebben dan skaten of zwemmen. © thinkstock

Lange afstanden hardlopen is goed voor je botten

Langdurig hardlopen heeft een positief effect op je botten. Hoe groter de afstand, hoe beter, zo blijkt uit nieuw Spaans onderzoek.

Quote

De resultaten laten zien dat duurlopers een grotere botdicht­heid hebben dan mensen met een zittende leefstijl

Beatrix Lara

Onderzoekers van de Camilo José Cela Universiteit in Madrid keken hoe duurtraining (van 10 kilometer tot een marathon) invloed had op het hielbeen. De resultaten zijn gepubliceerd in het European Journal of Applied Physiology.

Voor de studie bekeken de onderzoekers de botdichtheid van het hielbeen in zowel de linker als rechtervoet bij 122 marathonlopers, 81 halve-marathonlopers en 10 kilometerlopers. Hun waarden werden vergeleken met een controlegroep bestaande uit leeftijdsgenoten met een zittende leefstijl.

,,De resultaten laten zien dat duurlopers een grotere botdichtheid hebben dan mensen met een zittende leefstijl", vertelt onderzoeker Beatrix Lara. De verbetering in dichtheid zagen ze bij zowel mannen als vrouwen. ,,Daarnaast konden we ook bevestigen dat meer training leidt tot een grotere verbetering in mineraaldichtheid van het hielbeen."

Voorkomen
Volgens de onderzoekers veroorzaakt training voor duurlopen veranderingen in de fysische samenstelling van het hielbeen. Deze wetenschap kan ook gebruikt worden om de geleidelijke achteruitgang van de kwaliteit van het bot te voorkomen.

De onderzoekers denken dat bewegingen die veel spierkracht nodig hebben (gewichtdragende oefeningen) of die een hoge impact hebben (springen) het beste zijn om de botdichtheid te verbeteren. ,,Sporten als zwemmen en skaten, waarbij het gewicht of de impact op het lichaam wordt verminderd, hebben minder voordelen voor de botten", aldus Lara.

Dit artikel is tot stand gekomen i.s.m. GezondheidsNet. Op www.gezondheidsnet.nl vindt u meer informatie over dit onderwerp.