Volledig scherm
© thinkstock

Middagdutje verbetert je geheugen en je denkwerk

Je baas zal het niet graag horen, maar onderzoekers hebben ontdekt dat je geheugen en je denkwerk verbeteren als je na de middag een uurtje slaapt. Wie na het middageten geen siësta houdt, heeft de geestelijke capaciteit van iemand die vijf jaar ouder is. De studie werd gepubliceerd in een Amerikaans vakblad.

Wetenschappers van de universiteit van Pennsylvania onderzochten het slaappatroon van 3000 Chinese personen ouder dan 65 om erachter te komen of een middagdutje effect heeft op de mentale gezondheid. Bijna 60 procent van de proefpersonen verklaarde na de lunch tussen een half uur en 1,5 uur te slapen. De gemiddelde duur van het dutje was 63 minuten.

De deelnemers legden verschillende tests af om hun geestelijke fitheid te meten. Daarbij moesten ze eenvoudige vragen beantwoorden zoals de datum, het jaargetijde en simpele rekenoefeningen. Ze moesten ook woorden en geometrische figuren onthouden.

Verzwakken
Proefpersonen die een middagdutje van een uur hadden gedaan, bleken volgens het rapport beter te presteren op de tests dan zij die geen siësta hadden gehouden. Bovendien bleken zij die een vol uur hadden geslapen beter te presteren dan deelnemers die korter sliepen. Deelnemers die geen middagdutje deden, of kortere of langere dutjes deden, zagen hun geestelijke scherpte verzwakken.

Daarnaast blijkt een middagdutje ervoor te zorgen dat je ook 's nachts beter slaapt. Proefpersonen die minder sliepen in de namiddag bleken ook 's nachts minder te slapen.