Volledig scherm
© anp

Na plofkip is het de beurt aan plofkind

Een wet tegen frisdranken zoals Coca Cola Regular, subsidie op gezond eten. Voor Rob Oudkerk, scheidend lector dikke kinderen, kan de aanpak van overgewicht niet ver genoeg gaan. 'Het is een ergere ramp dan de bankencrisis', zegt hij tegen het AD.

 
Ik wilde toen al een film maken van een paar kinderen die midden op het Spui staan en dan uit elkaar knallen van vetzucht. Het is er nooit van gekomen
Rob Oudkerk

De plofkip-reclame van Stichting Wakker Dier die rond en na etenstijd op televisie is te zien, is in z'n walgelijkheid zeer effectief: je kijkt wel uit ooit nog zo'n kreupel brok ellende te eten. De vraag aan Rob Oudkerk, lector Leefstijlverandering bij Jongeren - in de volksmond lector dikke kinderen - is dan ook of een spotje met een plofkind een idee is in de strijd tegen vetzucht.

Oudkerk proeft 'het plofkind' even op de tong en zegt: 'Een spotje is ethisch onverantwoord, maar als tekenfilm kan zoiets wel.' Hij heeft zelfs al eens met het idee gespeeld voor zo'n film, vertelt hij. Oudkerk werd 6 jaar geleden op de Haagse Hogeschool benoemd als leider van een team dat moest onderzoeken welke interventiemethoden op het gebied van leefstijl - zowel in maatschappelijke zin als voor individuen - in de dagelijkse praktijk succesvol zijn of kunnen worden.

Coma
'Ik wilde toen al een film maken van een paar kinderen die midden op het Spui staan en dan uit elkaar knallen van vetzucht. Het is er nooit van gekomen, maar het idee was er al wel om het probleem op die manier te verbeelden. Het was in dezelfde tijd dat vier jongeren in Rotterdam zich in coma hadden gezopen. Door dat incident en de publiciteit stond binnen een paar weken het onderwerp alcohol onder jongeren hoog op de politieke agenda.'

Overgewicht, volgens Oudkerk het grootste financiële, sociaal-economische en gezondheidsprobleem dat er aan komt, heeft die plek op de maatschappelijke agenda ook dringend nodig. Maar de ramp die er aan komt door ongebreidelde consumptie en vetzucht dringt ondanks alle wetenschappelijke onderzoeken, lectoraten en cijfers nog steeds te weinig door tot de overheid, de voedselindustrie, ons allemaal.

Lees meer over het fenomeen 'plofkind' vandaag in het AD.