Volledig scherm
Om de borstkankermaand in te luiden verlichten Sylvie van der Vaart-Meis (2eR) samen met Henk van der Mark (2eL), MD Estee Lauder Companies Benelux, presentatrice Chantal Janzen (L) en Pink Ribbon ambassadeur Quinty Trustfull (R) in 2009 het Koninklijk Theater Carre in het roze. © ANP

'Pink Ribbon geeft maar fractie miljoenen uit aan onderzoek'

UpdatePink Ribbon, de organisatie die geld ophaalt ten behoeve van borstkankeronderzoek, besteedt maar een fractie van de opbrengsten daadwerkelijk hieraan.

Volledig scherm
De Westerkerk in Amsterdam werd in 2010 roze verlicht in verband met het Pink Ribbon Gala dat in de kerk werd gehouden. Het gala vormde de start van de borstkankermaand. © ANP

De afgelopen jaren werd met de verkoop van de beroemde lintjes, speciale tijdschriften en gala-avonden zo'n 16 miljoen euro opgehaald. Daarvan is tot nu toe 288.000 euro uitgegeven aan borstkankeronderzoek. Dat meldt de NOS.

In 2009 en 2010 werd helemaal geen geld uitgegeven aan onderzoek. De bedoeling is dat Pink Ribbon 15% uitgeeft aan borstkankeronderzoek, maar nu is dat niet meer dan 1,8%. Toch is het juist dat onderzoek dat mensen overhaalt om geld te doneren.

Buffer
Ook staat er nog 8 miljoen euro op de spaarrekening van Pink Ribbon. De organisatie zegt in een reactie zorgvuldig om te willen gaan met aanvragen van mensen of instellingen die geld willen. Hiervoor is nog zeven miljoen euro gereserveerd. De laatste miljoen op de spaarrekening is een buffer.

Pink Ribbon stelt vooral de kwaliteit van het leven van borstkankerpatiënten te willen verhogen en dat het onderzoek vooral gedaan wordt door het KWF, waar het de afgelopen jaar mee samenwerkte. Pink Ribbon zegt ook geld uit te geven aan voorlichting en zorgprojecten.

Veel kritiek
Maar dit jaar is de overeenkomst tussen KWF en Pink Ribbon gestopt. KWF denkt meer geld op te kunnen halen met de actie 'Sta op tegen kanker', waarvoor vanavond een speciale benefietavond was op Nederland 1.

Er is veel kritiek op de werkwijze van Pink Ribbon. De organisatie zou te veel bezig zijn met marketing en het aan zich binden van beroemdheden en zich te weinig inzetten voor de bestrijding van de dodelijke ziekte.