Volledig scherm
© THINKSTOCK

Raak buikvet kwijt en beperk risico op kanker

Te veel buikvet, onafhankelijk van je lichaamsgewicht, verhoogt het risico op heel wat verschillende types kanker. Daarom geven we enkele voedingstips waardoor je snel vet aan de taille kwijtspeelt en zo je gezondheid drastisch kunt verbeteren.

Eerder dit jaar verkondigde de Britse professor Jane Wardle van de universiteit van Londen: 'Veel mensen beseffen niet dat het extra vet aan de taille verrassend actief is. Het maakt hormonen en andere chemische stoffen vrij die ervoor zorgen dat cellen in het lichaam zich veel vaker dan normaal delen, wat het risico op kanker kan verhogen. Mensen met overgewicht hebben een hoger niveau van stoffen als insuline, oestrogeen en androgeen, dit zijn hormonen die in verband worden gebracht met het ontstaan van tumoren.'

Sneller
Wie een buikje heeft, heeft ook meer kans op diepliggend orgaanvet. Voedingsexperte Amanda Ursell vertelt hoe je dat buikvet verbrandt en gezonder eet. 'Het goede nieuws is dat algemeen gewichtsverlies, onafhankelijk van het type dieet dat je volgt, het gevaarlijke vet in je buik lijkt te doen verminderen. Het is zelfs zo dat je tijdens het afavallen proportioneel gezien meer buikvet dan ander vet kwijtspeelt. Patiënten met obesitas speelden ongeveer 20 procent van hun lichaamsvet kwijt, maar bij buikvet was dit 32 procent.'

Algemene eetgewoonten
'De beste manier om af te vallen is door snacks, snoep en alcohol te schrappen, je houdt je best aan eenvoudige maaltijden. Neem havermoutpap als ontbijt, een salade met vis en volkorenbrood als lunch en een gezond wokgerecht met veel groenten en wilde rijst als avondmaal. Daarnaast kun je fruit als tussendoortje eten. Als je dageljiks 600 calorieën minder eet en 400 calorieën extra verbrandt door te sporten kun je ongeveer een kilo per week kwijtspelen.'

Met deze tips pak je specifiek de buikzone aan:

Veel drinken
Wie veel stress heeft, loopt meer kans op een dikke buik, ontdekten onderzoekers aan de universiteit van Harvard. Stress zou namelijk het niveau van cortisol verhogen, een hormoon dat in verband met buikvet wordt gebracht. Stress verstoort ook de hormonen die het hongergevoel controleren. Om dit te beperken, moet je ervoor zorgen dat je genoeg water en andere vloeistoffen drinkt. Een tekort kan namelijk de stress verhogen. Je neemt genoeg vocht op wanneer je urine een bleke gele kleur heeft. Zorg er wel voor dat je niet te veel cafeïne opneemt, want dit kan bijdragen tot stress.

Volkoren
Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat mensen die vezelrijke koolhydraten opnemen slanker zijn dan degenen die witte pasta en brood eten.

Mediterraan menu
Spaanse wetenschappers ontdekten dat een mediterraan eetpatroon (veel groenten en fruit, zaden, noten, vis, volkorenproducten, olijfolie en weinig vlees) leidt tot een slankere lijn. Ook het schrappen van suikerrijke dranken is goed voor een lager niveau van buikvet.

Alcohol
Wie graag geniet van bier en wijn, kan zijn consumptie maar beter minderen. Deze dranken zijn namelijk caloriebommen. En wie schrapt in het aantal opgenomen calorieën, valt af. Zo eenvoudig is het.