Volledig scherm
Ter illustratie. © anp

Rekening ziekenhuis valt vaak te hoog uit

De ziekenhuisnota controleren loont. 15 procent van de mensen die denken dat de nota te hoog is, heeft gelijk. Mensen zijn scherper op de factuur van de specialist, omdat het eigen risico steeds hoger wordt

Cliënten van zorgverzekeraar CZ hebben dit jaar meer dan ooit foute rekeningen gemeld. Na onderzoek bleek dat er daadwerkelijk voor 4 ton onterecht in rekening is gebracht. Dat is een verdubbeling van het bedrag dat CZ-verzekerden vorig jaar meldden. CZ is de enige grote zorgverzekeraar die bijhoudt hoeveel foute nota's zijn cliënten vinden.

Volgens de zorgverzekeraar gaat het niet om fraude, maar om foutjes in de declaratiesoftware. Maar deze fouten gaan wel ten koste van het eigen risico van de patiënt. ,,Soms is er dubbel gedeclareerd of zijn onderzoeken twee keer opgevoerd,'' zegt Els Potma van CZ.

Zorgverzekeraars promoten dat de klanten zelf de nota's controleren. ,,Want alleen de klant weet of die behandeling daadwerkelijk heeft plaatsgevonden,'' zegt Christine Rompa van Zilveren Kruis. Met ingang van dit jaar moeten zorgverzekeraars op de inlog-site de facturen van de ziekenhuizen laten zien. Maar eenvoudig is de controle niet. De rekening bestaat uit DBC-codes (diagnosebehandelcombinatie) en er wordt slechts een korte omschrijving gegeven. Het vergt een ware zoektocht op de sites van de verzekeraar, de Nederlandse Zorgautoriteit of op de website van het ziekenhuis om te achterhalen of de bedragen ongeveer kloppen.

De Nederlandse Patiëntenfederatie raadt aan altijd de nota te controleren en met het ziekenhuis te bellen als iets niet duidelijk is.  

Quote

Bij de planbare zorg moet je van tevoren weten wat het gaat kosten, maar zover is het nog lang niet.

Thom Meens, Nederlandse Patiëntenfederatie
Volledig scherm
© anp

Begrijpelijker
De Nederlandse Patiëntenfederatie is in gesprek met ziekenhuizen en zorgverzekeraars om facturen begrijpelijker te maken. ,,Het zou moeten zijn dat de ziekenhuisrekening even gespecificeerd is als de rekening van de autogarage voor een onderhoudsbeurt,'' zegt Thom Meens van de Nederlandse Patiëntenfederatie. ,,Je moet gewoon kunnen zien wat het kost en bij de planbare zorg moet je van tevoren weten wat het gaat kosten, maar zover is het nog lang niet.'' Hoe belangrijk het is om de ziekenhuisfactuur goed te controleren, ervoer de 28-jarige Noortje toen zij in het Diakonessenhuis Utrecht een spiraaltje liet plaatsen.

Een paar maanden na de behandeling boekt zorgverzekeraar Zilveren Kruis 534,81 euro af van haar hoge eigen risico en moest dus in feite het hele bedrag zelf betalen. ,,Ik liet de spiraal in het ziekenhuis plaatsen, want mijn oude huisarts doet het niet. Hij is er niet zo ervaren in. De rekening verwachtte ik. Maar zo veel geld? Ik was nog geen 20 minuten binnen.'' Ze vertrouwt de nota niet als ze een lager bedrag ziet op de tarievenlijst van het Diakonessenhuis. Ze pakt de telefoon en belt het ziekenhuis. ,,Ik kreeg eerst te horen dat de nota zo hoog was omdat er ook contact met de gynaecoloog was geweest. Ja, hallo! Hoe wil je anders die spiraal geplaatst krijgen?''  

Absurd
Het Diakonessenhuis ziet zelf ook dat de redenering absurd is en meldt even later dat de factuur 446,41 euro had moeten zijn. Noortje krijgt 88,40 euro terug, maar ze twijfelt nog steeds. Haar zorgverzekeraar zoekt nu verder uit wat er aan de hand is.