Volledig scherm
© Thinkstock

'Zitten verhoogt het risico op een vroege dood'

Wie 11 uur of langer per dag zit, heeft al binnen drie jaar tijd meer kans om te sterven. Volgens een onderzoek van de universiteit van Sydney gaat het om een verhoogd risico van 40 procent ten opzichte van iemand die minder dan 4 uur per dag zit. Opvallend is dat het verhoogde risico ook blijft als je voldoende sport en een gezond gewicht hebt

'Een ochtendwandeling of bezoekje aan de sportschool blijven wel noodzakelijk, maar het is ook belangrijk om langdurig zitten te vermijden', waarschuwt onderzoeksleider dr. Hidde van der Ploeg. 'Onze studie toont aan dat we de tijd die we thuis, op het werk of in de auto zittend doorbrengen sterk moeten verminderen.'

Vaatziekten
De resultaten komen uit de grote Sax Institute's 45 and Up Study, waarin meer dan 200.000 mensen ondervraagd werden over hun zitgedrag. Op basis van het aantal uren werden de proefpersonen in vier groepen verdeeld: minder dan 4 uur, 4 tot 8 uur, 8 tot 11 uur en meer dan 11 uur per dag.

Nadat alle andere gezondheidsfactoren uitgesloten werden, bleek er een verband te zijn tussen het vele zitten en een hoger risico op vroegtijdige sterfte. Volgens de onderzoekers wordt dat vooral veroorzaakt door een verstoorde werking van de stofwisseling, die op zijn beurt leidt tot ernstige vaatziekten.

Meer sporten
En hoewel dat ook blijkt te gelden voor mensen die regelmatig sporten, blijft fysieke beweging toch ontzettend belangrijk. 'Bij de mensen die regelmatig sporten, hebben degenen die weinig zitten duidelijk minder kans op een vroege dood dan degene die wel veel zitten', stelt van der Ploeg. 'Toch hebben deze sportende zitters nog steeds minder kans dan de proefpersonen die nooit sporten.'

Sporten én weinig zitten is dus ideaal. Het onderzoek bewees namelijk dat niet-sportende zitters dubbel zoveel risico hebben om binnen de drie jaar te sterven dan de sportende mensen die het minst zitten. 'Het is dus erg belangrijk om minstens 30 minuten per dag intensief te bewegen, zoals wandelen. Voor kinderen is dat zelfs minimaal 60 minuten per dag', aldus Van der Ploeg.

Pauzes
'Je kunt die lange zitperiodes onderbreken, door even op te staan en rond te lopen als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld om een telefoontje te plegen, of zelfs om te vergaderen. Verschillende bedrijven in Sydney experimenteren met bureaus waaraan je zowel kunt staan als zitten. Die worden goed ontvangen, dus dat is misschien wel de toekomst.' Daarnaast is het ook belangrijk om naast het werk meer te bewegen. 'De gemiddelde volwassene brengt 90 procent van zijn vrije tijd al zittend door, dus daar is veel ruimte voor verbetering', besluit Van der Ploeg.