Na ‘Go Go’ en een gouden snelwandelaar heeft Ecuador nu een wielerheld
Wint Richard Carapaz dit weekend de Ronde van Italië dan is dat meteen een van de meest aansprekende Ecuadoraanse sportprestaties ooit. Over de sporthistorie van een land waar een snelwandelaar de nationale held is.
Door Arjan Schouten
Brengt Richard Carapaz de roze trui veilig naar Verona dan wacht hem volgende week ongetwijfeld een heldenontvangst, thuis in Ecuador. De op de evenaar gelegen republiek in het noordwesten van Zuid-Amerika heeft geen groots sportverleden, vol succes en internationale helden. Waar wij in Nederland de Dafne Schippers-brug, de Johan Cruijff Arena en het Fanny Blankers-Koen Stadion hebben, zijn in hoofdstad Quito bushaltes vernoemd naar Jefferson Pérez.
Wie, zegt u? Jefferson Pérez, de enige sporter uit Ecuador die ooit olympische medailles won. Een gouden in 1996 en een zilveren in 2008, beiden op de 20 kilometer snelwandelen.
Een snelwandelaar als grootste sportheld, het zegt alles over de magere sporthistorie van Ecuador. Een land waar voetbal met afstand de populairste sport is, zoals in zoveel landen in Zuid-Amerika. Maar ook in die sport barst het niet van de toptalenten die allemaal hun weg hebben gevonden naar de Europese topclubs. Er zijn er slechts een aantal die wel slaagden, waarvan Antonio Valencia veruit de bekendste en meest succesvolle is. Via Villarreal, Recreativo Huelva en drie jaar Wigan Athletic, belandde hij in 2009 bij Manchester United waar hij twee titels, een FA Cup en de Europa League won. Ook was de rechtsback een van de sterkhouders in het nationale elftal van Ecuador dat bij het WK in 2006 pas na de poulefase sneuvelde tegen Engeland door een goal van David Beckham.
Dé publiekslieveling in het voetbalmaffe Ecuador is Felipe Caicedo. De langharige aanvaller die al op zijn 17de uit Ecuador geplukt werd door FC Basel en na een lange omzwerving door Europa bij Lazio Roma landde, waar hij al twee seizoenen een van de smaakmakers is.
Maar er is meer, zo zijn er ook wat tennistoppers afkomstig uit het bergachtige Ecuador. De twee jaar terug gestopte Nicolás Lapentti zal voor velen nu de bekendste zijn. Goed voor vijf ATP-titels, een halve finale op de Australian Open (1999) en de kwartfinale op Wimbledon (2002). Maar véél succesvoller was Andrés Gómez, die in 1990 op zijn dertigste de titel op Roland Garros won door in vier sets af te rekenen met André Agassi. De nu 59-jarige ‘Go Go’ was er onlangs als de kippen bij om landgenoot Carapaz via Twitter te feliciteren toen de wielrenner voor het eerst de roze trui om zijn schouders gehangen kreeg.
En in een heel ver verleden stond er zelfs een tennisser met een Ecuadoraans paspoort op de nummer 1-positie. De in 1921 in Guayaquil geboren Pancho Segura verhuisde als tiener naar Amerika, maar behield ook het Ecuadoraanse staatsburgerschap. De in 1970 gestopte Segura, die in 2014 op een postzegel in zijn geboorteland afgebeeld stond, won liefst 66 toernooien en was begin jaren vijftig even de nummer één op de USPLTA-ranking, nog ver voor de sport geprofessionaliseerd werd.
Een paar voetballers, dus. Wat tennissers. Een snelwandelaar. En nu dus een wielerheld. Het succes van Movistar-coureur Carapaz uit bergstadje Tulcán, is groot nieuws in heel Ecuador. De coureur die een jaar terug in de Giro al de eerste wielrenner uit zijn land werd die een etappe in een grote ronde won, weet wat hij kan verwachten bij thuiskomst. ,,Wielrennen stelt weinig voor in Ecuador, mijn prestaties komen daar écht als een enorme verrassing’’, vertelde Carapaz deze week in Italië. ,,We hebben wel grote atleten in andere sporten en nu hoor ik daar ook bij. Hopelijk zorgen mijn prestaties er nu voor dat we met nieuwe projecten en scholen meer talenten op de fiets krijgen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Jumbo-Visma moet schakelen na mislukte Giro-klassementen: ‘Dit hadden we niet verwacht’
Wielerploeg Jumbo-Visma begon de Ronde van Italië met drie kopmannen, maar na de eerste week speelt geen van hen meer een rol in het algemeen klassement. Dat betekent dat de ploeg nu moet schakelen om er alsnog een geslaagde Giro van te maken. -
PREMIUM
Column Thijs Zonneveld | Probeer eens honderd keer achter elkaar níet zes te gooien met een dobbelsteen: dat lukt alleen Kelderman
Columnist Thijs Zonneveld over de vele pech van Wilco Kelderman. ‘Ik weet niet wie of wat hij in een vorig leven heeft beledigd, maar het moet een god zijn geweest met heel lange tenen en een olifantengeheugen.’ -
PREMIUM
Carapaz leeft jongensdroom: wielertrots van Ecuador ontbolstert
Drie weken geleden had niemand het over Richard Carapaz (26). Maar met nog drie etappes te gaan, stevent de Ecuadoriaan toch echt af op de eindzege in de Giro. Portret van een bescheiden Zuid-Amerikaan op een roze fiets.
-
Podcast | Giro Etappe 11: ‘Als jij hengels regelt, ben ik erbij’
Elke dag tijdens de Giro bespreken Thijs Zonneveld en Hidde van Warmerdam de etappe van de dag. Vandaag een lange etappe die op het eerste gezicht eindeloos saai zou worden maar de wind stond goed en dus was er hoop op een interessante wedstrijd. Helaas pakte dat iets anders uit. ,,De stress die er was, was om niks’’, aldus Koen Bouwman na de finish. -
Giro
Chaves krijgt loon naar werken, Lopez pakt tijd op Mollema
Esteban Chaves heeft de negentiende Giro-etappe op zijn naam geschreven. De Colombiaan reed op de slotklim weg van zijn medevluchters en boekte na lang blessureleed eindelijk weer een prachtige overwinning. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’