‘Aanvaring met lage Gouwespoorbrug was fout van de schipper’
Containerschip Gouwenaar II ramde de spoorbrug op het traject Gouda-Alphen omdat de schipper zich verkeek op de hoogte van zijn containers. Die conclusie trekt ProRail na onderzoek.
Het treinverkeer tussen Gouda en Alphen kon een dag niet over de brug rijden en het scheepvaartverkeer met een doorvaarthoogte hoger dan 7 meter was gestremd, nadat het containerschip op zondagavond 13 mei tegen de spoorbrug klapte.
Bij de aanvaring pasten de eerste containers net onder de brug, maar een stapel verderop het schip knalde tegen de brug, die 30 centimeter verschoof op de fundering. Dit kan volgens ProRail alleen worden verklaard door een inschattingsfout van de schipper. De meeste binnenvaartschepen hebben een in hoogte verstelbare stuurhut, zodat de schipper altijd of nog eens extra over de lading uit kan kijken.
Knappe koppen
Onder de lage Gouwespoorbrug is ondersteuning aangebracht, zodat die weer bedienbaar is. De draaibare spoorbrug moet desondanks een ingrijpende opknapbeurt ondergaan. Mogelijk moet de brug daarbij van zijn plek.
,,De knappe koppen kijken op dit moment welke methode het gaat worden. De reparatie vindt in ieder geval niet plaats in de komende weken. Het moment hebben we nog niet helder”, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenbrug. ,,Hoe langer de brug door reparatie niet in gebruik zal zijn, des te verder weg we dat moment plannen. Daarbij kijken we ook naar de evenementenkalender en het scheepvaartverkeer.”
Vertroetelen
Om ervoor te zorgen dat de spoorbrug het zonder opknapbeurt zo lang mogelijk uitzingt, wordt die ‘vertroeteld’, stelt Van Kranenburg. Volgens ProRail gaan de kosten van de reparatie ‘flink in de papieren lopen’ en het gaat het ‘minstens om honderdduizenden euro’s’ schade. Juristen en betrokken verzekeraars bekijken wie welke vergoeding moet uitbetalen.
Nedcargo-directeur Bert van Grieken stelt niet op de hoogte te zijn van de conclusie van het onderzoek naar de schuldvraag en wil niet inhoudelijk reageren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE
Nedcargo: 'Hoogwater mogelijk oorzaak botsing containerschip en spoorbrug'
-
PREMIUM
Yfke (10) rouwt om haar moeder: ‘Ze stuurt mij libellen als tekens van haar aanwezigheid’
Een plek om te spelen en te lachen, maar ook samen verdrietig te zijn. Kinderen en jongeren die rouwen om het verlies van een broer, zus of andere dierbare komen zaterdag samen voor de Sterrendag. ,,Ik denk dat de hemel eruit ziet als één groot feest, net als de Sterrendag, maar dan met alle doden.”Gouda -
PREMIUM
Gouda begint eigen tak Extinction Rebellion: ‘We leven onder water’
‘Hier, neem een stroopwafel’. Ze bestaan nog geen week, maar de net opgerichte Goudse tak van Extinction Rebellion is al vol aan de bak. Met stroopwafels en aanmoedigende teksten steunt de groep nieuwe ‘rebellen’ afgelopen donderdag hun collega’s die langs de A12 naar Den Haag wandelen. Daar willen ze zaterdag meedoen aan weer een grote demonstratie.Gouda -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
Minder treinen tussen Utrecht en Gouda door defecte trein
Gouda -
-
-
PREMIUM
Pijn van aanvaring met spoorbrug over de Gouwe is nu al te voelen
Het leek een simpele aanvaring. Maar nu de lage Gouwespoorbrug daardoor zeker tot en met woensdag niet opendraait, betekent dat een schadepost voor schippers die niet kunnen passeren. -
PREMIUM84
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn.