Volledig scherm
Station Gouda © Pim Mul

Meer ruimte voor reiziger door veranderingen op NS-station Gouda

De twee ‘kopsporen’ op NS-station Gouda verdwijnen uiterlijk volgend jaar. Door die ruimte dicht te maken, ontstaat meer plek voor wachtende treinreizigers.

Beide kopsporen aan de westzijde van de perrons worden al jaren niet meer gebruikt. Spoor 9 heeft nog het langst dienst gedaan. Tot voor een kleine vijftien jaar geleden stopte hier de RijnGouwelijn. Vanwege de zeer lage instap was een deel van het perron zelfs verlaagd. De huidige grijs-rode R-Net trein op het traject halteert op spoor 11. Spoor 4, het andere kopspoor, is al decennia buiten gebruik.

De rails bij de twee kopsporen, zo genoemd omdat daar niet doorgereden kan worden, worden verwijderd. De gaten worden opgevuld en daarop komen tegels. Zo wordt de wachtruimte net zo breed als elders op de perrons.

Drukker

ProRail zegt dat de aanpak nodig is. Het aantal treinreizigers neemt nog steeds toe. Het wordt daardoor ook drukker op de perrons en in het station. Om te voorkomen dat dit voor onoverzichtelijke situaties zorgt, gaat het spoorbedrijf op alle stations en perrons de transfercapaciteit en - veiligheid in kaart brengen.

Voor Gouda is onderzoek niet meer nodig, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. ,,Daarvan staat al vast dat dit station wordt aangepakt. Er wordt nog aan het plan gewerkt, dus ik kan niet zeggen wanneer we hier beginnen. Maar het zal ergens volgend jaar zijn.’’

Voor Gouda lijkt de aanpak van de twee perrons voldoende. ProRail zegt geen maatregelen te treffen in de stationshal zelf. Het is ook het enige station in het Groene Hart dat onder handen wordt genomen.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gouda en omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195

In samenwerking met indebuurt Gouda