Volledig scherm
Jeroen Prins bij het stilleven met kaas, dat veel toeristen naar de Goudse regio moet lokken. © Maarten Molenaar

Regio gebruikt stilleven in strijd om de kaastoerist

Een stilleven met echte Goudse kaas, geïnspireerd op een 17e eeuws schilderij, moet het Groene Hart als kaaswalhalla voor de toerist wereldwijd nog meer op de kaart zetten. Het plan is vandaag in Gouda gepresenteerd.

Het project met het stilleven, een grote schilderijlijst met daarachter een tafel met kaas, noten en fruit, is een onderdeel van de Cheese Valley. Dat is een samenwerking tussen de gemeenten Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard en Woerden om hun gebied als dé kaasregio van Nederland te promoten.

Het is de bedoeling dat het eetbare 17e eeuwse stilleven over de hele wereld op beurzen en bij grote evenementen wordt ingezet om meer bezoekers naar het Groene Hart te krijgen.

Promotie

Volgens Jeroen Prins, één van de bedenkers van het project, heeft een schilderij van Floris Claesz van Dijck als voorbeeld gediend. Dit stilleven met kazen uit 1613 is te zien in het Frans Hals Museum. ,,We hebben onze versie al gebruikt bij diverse Holland-promotieactiviteiten in binnen- en buitenland. Het was steeds een succes. Soms stond er zelfs een rij mensen te wachten om het van dichtbij te bekijken.’’

Het is volgens hem een uitstekende manier om de Goudse regio als Cheese Valley te promoten. ,,Bezoekers kunnen de kaas ruiken en eten en ondertussen kan worden verteld waar de kaas vandaan komt en waarom een bezoek aan dit gebied meer dan de moeite waard is.’’

Het plan werd vandaag gepresenteerd in Museum Gouda. Hier was ook directeur Jos Vranken van NBTC Holland Marketing aanwezig. Hij stak niet onder stoelen of banken dat een verdere promotie van de Goudse regio als hét kaaswalhalla naar zijn mening grote kans van slagen heeft. ,,Jullie hebben met dit product goud in handen en de samenwerking tussen de gemeenten verloopt voorspoedig.’’

Partner

Om de promotie uit te breiden, bijvoorbeeld met het stilleven, is er wel geld nodig. Er begint daarom een actie om bijvoorbeeld bedrijven in dit gebied hiervoor te interesseren. Ze kunnen partner worden voor 3.000 of 5.000 euro per jaar.

,,Hoe groter het budget, hoe groter het bereik, hoe groter de mogelijkheden’’, aldus Champ Bouwman, kwartiermaker van de Cheese Valley.

In samenwerking met indebuurt Gouda