Stormachtige doop van 'Zilverstad' in Schoonhoven

videoOver hoge golven en woelige baren zong het zeemanskoor 'Recht zo die Gaat', toen de 'Zilverstad' woensdagmiddag het ruime sop koos. De bejaarde zangers moesten zich vervolgens aan de reling vasthouden en de wind overschreeuwen.

Voor de doopplechtigheid van zijn nieuwste aanwinst had directeur Erik van Toor van het veerbedrijf Schoonhoven ongewild de stormachtigste dag van dit jaar uitgezocht. Het leek daarom meer op een testvaart dan een pleziertochtje over de woeste Lek. Niettemin wilde Van Toor de fysieke ingebruikname van de 'Zilverstad' niet aan zijn gasten onthouden. Het opzetten van een grote feesttent nabij restaurant Lekzicht werd begrijpelijkerwijs afgeblazen. ,,Nautisch en technisch kan deze pont wel een stootje hebben. Als het onverantwoord zou zijn geweest, waren we beslist aan wal gebleven. Volgens buienradar blijft het even droog. Dat is veel belangrijker," aldus Van Toor.

Zwaai

Windkracht 9 kon de bemanning en de passagiers niet verontrusten, ook al deinde de pont behoorlijk. Met een flinke zwaai met een champagnefles aan een touw had Corry Eerland, echtgenote van projectleider Willem Eerland, de 'Zilverstad' vlak daarvoor nog een behouden vaart toegewenst. De fles brak en dat is volgens bijgelovige zeelieden een goed voorteken.

De grootste klus had de nieuwe pont reeds twee maanden eerder geklaard. Frans van Eijk, voorzitter van de raad van commissarissen, herinnerde zijn toehoorders aan het avontuur aan boord. ,,Na de bouw op de werf van Thekla Bodewes in Kampen diende de 'Zilverstad' via het IJsselmeer en de grote rivieren naar Schoonhoven te worden gevaren. Dat was vaak millimeterwerk bij de sluizen. Bovendien moesten we een plotselinge storm op het IJsselmeer voor zijn. Juist op tijd schoten we met dit gevaarte het Amsterdam-Rijnkanaal in. Dat was best spannend."

Geluid

De nieuwste pont is duurzaam, energiezuinig en maakt minder geluid dan zijn voorganger. ,,Dat laatste was voor ons een belangrijk aandachtspunt. Voor omwonenden, personeel en gebruikers van de pont zijn minder decibellen belangrijk", aldus Van Toor. Hij rekent op minder uitstoot door het gebruik van GTL (gas to liquid). ,,Dat is een schonere brandstof. En de schipper kan eventueel besluiten om twee van de vier motoren af te schakelen als het rustig is."

De veerpont is ontworpen door Cor D. Rover en lijkt qua design sprekend op de 'Stad Schoonhoven', die in 2006 is gebouwd. De aankoop was volgens de leiding gunstig vanwege de lage rentestand en de lagere staalprijs. Voor 4 miljoen euro kon de vloot worden uitgebreid. Ook de gemeente Krimpenerwaard juichte dat initiatief toe, want de enige aandeelhouder kan rekenen op een vaste bijdrage voor het veerrecht en een aantrekkelijk dividend. ,,Bovendien kunnen bedrijven langs de Lek zich verder ontplooien. Dat is goed voor de lokale economie", aldus burgemeester Roel Cazemier.

Volledig scherm
Corry Eerland, de vrouw van projectleider Willem Eerland, neemt de doop van de 'Zilverstad' voor haar rekening. © Pieter van der Laan

In samenwerking met indebuurt Gouda