Twee doden na neerstorten vliegtuigje Stolwijk

UpdateDe wrakstukken van het sportvliegtuig dat vanmiddag crashte in een weiland aan de Benedenheulseweg in Stolwijk, zijn vanavond geborgen. Medewerkers van een begrafenisondernemer droegen de lichamen van de twee overledenen aan het einde van de middag uit de polder.

Het neergestorte vliegtuigje is een Cessna Reims F172N Skyhawk, die een kwartier voor de crash opsteeg vanaf Rotterdam-The Hague Airport, het vroegere Zestienhoven. Getuigen zagen rond 11.30 uur een vliegtuigje op geringe hoogte vliegen. Volgens hen vloog het vliegtuig zo laag, dat het een boom raakte en vervolgens een vleugel verloor. De getuigen hebben om 11.33 uur de hulpdiensten gealarmeerd.

Berging

Volledig scherm
Het vliegtuigje belandde deels in de sloot © Josh Walet

Rond 16.00 uur vanmiddag zijn hulpverleners begonnen met het bergen van de lichamen van de slachtoffers.  De lijkwagens zijn om 16.30 uur weggereden van de plaats van het ongeval. Het toestel is in beslag genomen voor onderzoek.  Hierna is begonnen met de berging van het wrak. Rond 21.00 uur werden de laatste resten van het vliegtuig uit het weiland gereden. 

Tekst gaat onder de video door

Oefengebied

Het vliegtuigje is middenin de polder bij Zuidbroek terecht gekomen. Daar liggen her en der wrakstukken verspreid. De plek is voor hulpdiensten niet makkelijk te bereiken, omdat de Zuidbroek is afgesloten. Bij de plek van het ongeval is een traumahelikopter geland en er staat een ambulance. Er zijn meerdere duikteams opgeroepen.

Een getuige verklaart dat in het gebied vaker vliegtuigen laag overvliegen. ,,Daartoe is natuurlijk ook de gelegenheid in de polder aan het Loetbos.'' Een andere getuige bij de manege aan de Zuidbroek: ,,Het is een oefengebied. Motor uit, een moment zwevend, en dan een doorstart. Dat is soms wel eens griezelig als ik met de pony's in de wei sta. Dat dit een keer fout gaat, is niet zo gek.''

Volledig scherm
© Stephan Tellier

Robert Jan van Wijk, in het bezit van een vliegbrevet voor een gelijk vliegtuig, duidt de waarneming van de getuige als volgt: ,,de oefening 'noodlanding' voer je uit met de motor stationair, niet uit. Vergelijkbaar met je voet van het gaspedaal halen van een auto. De oefening moeten piloten afbreken op minimaal 150 meter hoogte. Dat kunnen ze eenvoudig doen door het gast weer op te voeren. Volgens de wettelijke regels mag je in het gebied niet lager vliegen.  Iets meer ten westen van de crashsite ligt een gebied, de 'Gouda Forced Landing Area', waarbinnen men tot 30 meter hoogte deze oefening mag uitvoeren. Nog altijd ver boven de bomen.''

Geen commentaar

Volledig scherm
Twee doden na neerstorten vliegtuigje Stolwijk Bij een vliegtuigongeluk in een weiland aan de Zuidbroek in Stolwijk zijn vanochtend twee doden gevallen. © Hansvan Kralingen

Het toestel is in het bezit van het Rotterdamse bedrijf Sand Air. Eigenaar André Zantman wil geen commentaar geven. Sand Air biedt rondvluchten, vlieglessen en helikoptervluchten uit. Sand Air vliegt al 25 jaar vanaf Rotterdam-The Hague Airport en Zeeland Airport.

Het vandaag neergestorte vliegtuigje is eerder betrokken geweest bij een ander incident, in 2012. Dat liep goed af. Volgens Ruud van der Wilt, VVD voorzitter Krimpenerwaard en leerling piloot bij Sand Air, houdt dat bedrijf zich strikt aan veiligheidseisen. ,,Als je het hebt over onderhoud, veiligheid, ervaring, dan zit je bij deze mensen goed."

Zwarte doos

Een Cessna heeft geen beschikking over een een flightdatarecorder, zwarte doos in de volksmond. ,,Wel een radio, waarmee de piloot contact onderhoudt met de verkeerstoren", zegt Sara Vernooij, woordvoerder van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, dat onderzoek doet. ,,Dat communicatieverkeer met de toren wordt opgenomen, en kan nuttig zijn bij het onderzoek naar de toedracht. Het verkeer met andere toestellen wordt niet opgenomen."

Alles lezen over de vliegtuigcrash in Bergambacht kan in dit dossier.

In samenwerking met indebuurt Gouda