Volledig scherm
Belwijzer, folder en telefoonkaart van RAV Hollands Middel. © Ronald Speijer

Ambulancedienst in Hollands Midden ontwikkelt Belwijzer bij spoedhulp

De Regionale Ambulancevoorziening Hollands Midden heeft met huisartsen in de regio de zogeheten ‘Belwijzer voor uw Zorg’ontwikkeld. Vandaag wordt dit hulpmiddel geïntroduceerd. Met de Belwijzer worden bewoners in Hollands Midden wegwijs gemaakt bij het benaderen van de juiste zorgverlener als zij met spoed hulp nodig hebben. 

Met de Belwijzer wordt duidelijk wanneer iemand de huisarts, huisartsenpost of 112 moet bellen. ,,Het is van cruciaal belang dat patiënten direct de best passende zorg krijgen, zonder omwegen of verspilling van mensen en middelen‘’, aldus de ambulancedienst.

De dienst begint vandaag met een voorlichtingscampagne in alle 19 gemeenten, waar 770.000 mensen wonen. De Belwijzer komt bij iedereen in de bus. Omdat het een overheidsverzending is worden ook bewoners met nee-nee stickers bereikt. 

Campagne

De campagne is nodig, aldus de ambulancedienst, om balans te brengen in het toenemende verschil tussen zorgvraag en -aanbod, om te voorkomen dat de druk op de zorg te groot wordt. Aan de hand van concrete voorbeelden is in de folder  zichtbaar bij wie men terecht kan. Daarnaast voorziet de Belwijzer de inwoners met een uitneembaar kaartje van de juiste contactgegevens van de zorgaanbieders in hun regio. Dit ‘visitekaartje’ is makkelijk in een portefeuille te stoppen, maar de gegevens zijn ook eenvoudig in een mobieltje in te voeren.

Marthe Cramer van de RAV HM zegt het als een plicht te zien van de ambulancedienst om inwoners goed te informeren over waar ze bij spoed de beste zorg kunnen krijgen: ,,Op deze wijze komen zij bij het juiste loket en ontvangen zij zo snel mogelijk de zorg die nodig is.‘’