Gemeenten Groene Hart slaan handen ineen: Stop de groei van Schiphol!

VIDEOHet Groene Hart stelt verdere groei van Schiphol ter discussie. Een campagne moet inzicht geven. ,,Dit is het moment om protesten te bundelen en een vuist te maken.''

,,Ik zag net otters met een koptelefoon op in de Nieuwkoopse Plassen.'' ,,Dat doen ze vanwege de hier zo laag vliegende A380's.'' Jan Leendert van den Heuvel (SGP-wethouder Bodegraven-Reeuwijk) en Guus Elkhuizen (wethouder Samen Beter Nieuwkoop) lachen om de absurdistische voorstelling van zaken. Even later scheert een vliegtuig over en klinkt zoveel geluid dat een gesprek onmogelijk is.

Quote

Onlangs nog zag ik hier boven Noorden mensen praktisch in hun vliegtuig­stoel zitten

Guus Elkhuizen, wethouder Samen Beter Nieuwkoop

,,Dat zijn we hier in Nieuwkoop wel gewend'', zegt Jan Ende. De Nieuwkoper maakt zich al tientallen jaren sterk voor de beperking van vliegtuigen boven woonkernen. ,,Maar het wordt steeds erger, met steeds meer vliegbewegingen'', vult Linda van Dort aan, wethouder (Groen Links) in Stichtse Vecht. Elkhuizen: ,,Als kleine gemeenten hebben we nauwelijks invloed op de plannen.''. Hij zit als voorzitter van het cluster Groene Hart in het Schipholoverleg en is al jaren betrokken bij bestuurlijk overleg.

Krachten bundelen

Hoog tijd om de krachten te bundelen dus, vinden naast Bodegraven-Reeuwijk, Nieuwkoop en Stichtse Vecht ook Alphen, Woerden en De Ronde Venen. En ook Gouda en Kaag en Braassem steunen dit initiatief. ,,We willen achter de getallen vandaan komen en de boodschap nu goed neerzetten. Voor al onze inwoners, die steeds vaker bij ons aankloppen met vliegtuigklachten. Doel is om inwoners te informeren en bewust te maken van de aanhoudende uitbreidingsplannen. Die vliegtuigen zullen ergens moeten blijven.''

De initiatiefnemers denken dat de vliegtuigen bij verdere uitbreiding vooral vaker over het Groene Hart gaan vliegen. Te beginnen met 100.000 extra vluchten in 2025 en mogelijk zelfs 300.000 vliegbewegingen meer in 2035. En dat terwijl de voor 2020 beoogde 500.000 vluchten dit jaar al behaald worden. ,,Echt te gek voor woorden dat die over natuur- en stiltegebieden vliegen die via regelgeving zijn vastgelegd'', stelt wethouder Van den Heuvel. ,,Terwijl wij zelfs bij het organiseren van een lokale bluestocht vergunning aan moeten vragen, omdat we rond diezelfde stiltegebieden niet over de 45 decibel geluid heen mogen gaan'', voegt Elkhuizen toe.

Ridicuul

De protesterende gemeenten onderkennen het belang van Schiphol. Ze wijzen op werkgelegenheid -het sociaal-maatschappelijk belang - en op het economische belang. Maar vooral willen betrokkenen nu eens serieus worden genomen als gesprekspartner, rond uitbreiding van Schiphol.

,,Je ziet de ongelijkheid in deze discussie. We vinden wel een luisterend oor, maar het gaat om het resultaat. Vliegtuigen gaan in toenemende mate over het Groene Hart, over stiltegebieden. Het aanwijzen van die stiltegebieden is ook een politieke keuze geweest. Er is disbalans. Welke visie heeft de landelijke overheid nu?'' De campagne 'Geef stilte een stem' begint maandag. ,,Omdat de natuur niet praat en niet voor zichzelf op kan komen'', vat Van Dort samen. Van den Heuvel: ,,Een boer in de Meije die twintig koeien extra wil melken krijgt te maken met allerlei regelgeving, rond onder meer stikstofuitstoot. Terwijl Schiphol gewoon ongebreideld kan uitbreiden? Dat is toch ridicuul.''

Tekst loopt door onder de tekening

Volledig scherm
© Thijs Jansen

Drastisch verslechterd

,,Inwoners zijn zich niet genoeg bewust van de beoogde toename van vluchten'', klinkt het. ,,Gezien de ligging van de stiltegebieden ontstaat voor vliegtuigen een corridor die recht over Alphen loopt. Dat wordt ongetwijfeld niet geaccepteerd. Die extra vluchten gaan straks praktisch rechtstreeks over Alphen'', weet Nieuwkoper Jan Ende. ,,Onlangs nog zag ik hier boven Noorden mensen praktisch in hun vliegtuigstoel zitten'', illustreert wethouder Elkhuizen van Nieuwkoop. 

Quote

Wij zijn er ook nog en dat willen we laten horen ook. Samen met zoveel mogelijk inwoners

Guus Elkhuizen

,,Sinds 2012 is de situatie drastisch verslechterd'', vult wethouder Van den Heuvel (Bodegraven-Reeuwijk) aan. ,,Wij staan inmiddels in de top tien van klagende gemeenten. Inwoners spreken mij steeds vaker aan.'' Elkhuizen benadrukt: ,,Iedere bestuurder doet zijn stinkende best.'' Maar het is als gemeente individueel heel moeilijk om iets te bereiken. ,,Nú is hét moment om op te komen voor onze groene omgeving en voor de veiligheid. Het is ook onze taak als bestuurders om bewoners te attenderen op wat speelt rond Schiphol.''

Don Quichot

Van Dort: ,,Wij gaan niet op Don Quichot-achtige wijze Schiphol tegenhouden. De luchthaven is er en deze is belangrijk. Maar uitbreiding is een keer genoeg. Tijd om een einde te maken aan de ongebreidelde groei.'' De partijen willen in gesprek over de manier van groei, waarbij ook de inzet van grotere en nieuwere (geluidsarmere) vliegtuigen onderwerp van discussie moet zijn. Elkhuizen: ,,Wij zoeken naar de visie van de overheid. Hoe gaan ze dit probleem aanpakken?''

Van den Heuvel: ,,We zoeken een oplossing die recht doet aan alle problemen. We willen dat afspraken worden nagekomen. Het is tijd voor een tegengeluid. Tijd voor een brede maatschappelijke discussie over Schiphol, die recht doet aan alle belangen.'' Precies daarom heeft kabinetsinformateur Gerrit Zalm ook een kopie gekregen van de stevige brief die de Groene Hart-gemeenten aan staatssecretaris Sharon Dijksma hebben gestuurd. Elkhuizen: ,,In het bestuurlijk overleg voelen we ons een schreeuwende in de woestijn. Met deze actie willen we niet langer een roepende in de woestijn zijn.''

Elkhuizen roept inwoners van het Groene Hart op om zich te melden op campagnesite ikstemvoorstilte.nl. Eensgezind klinkt het: ,,Eberhard van der Laan sprak in Zomergasten over het Groene Hart als Central Park van de Randstad. Maar in dat park wonen heel veel mensen en op dat park moet je wel goed passen. Wij zijn er ook nog en dat willen we laten horen ook. Samen met zoveel mogelijk inwoners.''

Groene Hart