Volledig scherm
De zes start- en landingsbanenbanen van Schiphol. © Hans van Kralingen

Groene Hart heeft minder last van Schiphol dankzij wind

Het Groene Hart heeft vorig jaar minder last gehad van vliegtuigherrie. Dankzij een gunstige wind, dat wel.

Het aantal mensen uit het Groene Hart dat klachten meldt over herrie van vliegtuigen is in 2018 met ongeveer 250 afgenomen. Dit is opvallend omdat het totaal aantal melders voor het tweede opeenvolgende jaar flink is gestegen: met 35 procent tot in totaal 11.365, die samen goed waren voor een recordaantal meldingen van 121.059.

Dit staat in de Jaarrapportage 2018 van het Bewoners Aansprekerspunt Schiphol. Het BAS houdt sinds 2007 het aantal klachten bij en geeft informatie over werkzaamheden op Schiphol.

Dat er minder melders uit het Groene Hart kwamen komt volgens manager Sandro Broeke van het BAS vooral doordat er door de noordelijke windrichting tijdens de zomermaanden minder startende vliegtuigen over hun woonomgeving kwamen. In de zomer zijn de mensen het meeste buiten en ziet het BAS een piek in het aantal meldingen.

Stedelijk gebied

Omdat vliegtuigen tegen de wind in opstijgen (en dan maken ze ook het meest lawaai), betekent noordenwind dat hiervoor vooral de Polderbaan en Zwanerburgerbaan/Buitenveldertbaan worden gebruikt. Als gevolg hiervan nam in 2018 het aantal melders van vliegtuigherrie uit Amstelveen en Amsterdam aanzienlijk toe en daalde het aantal uit gemeenten ten zuiden van de luchthaven.

,,De belangrijkste banen voor Schiphol zijn de Polderbaan en de Kaagbaan omdat de routes van die banen het minst over stedelijk gebied lopen'', zegt Broeke van het BAS. ,,De Zwanenburgerbaan en de Aalsmeerbaan zijn secundaire banen en worden tijdens de pieken ingezet als tweede landings- of startbaan. Deze routes lopen over meer stedelijke gebieden. In de zomerdienstregeling zijn er bijna geen rustige periodes.''

Roodgloeiend

Schiphol zit inmiddels op het wettelijk maximum van 500.000 vluchten per jaar. Bijna 700.000 huishoudens in de buurt van de luchthaven, tot aan Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk en Woerden aan toe, kregen vorige week een brief van Schiphol over groot onderhoud aan de Zwanenburgerbaan van 10 maart tot en met 21 april. Of dit nu meer of minder lawaai oplevert voor het Groene Hart valt moeilijk te zeggen, zegt Broeke van het BAS.

,,Ook dat hangt weer sterk van de windrichting af. Door de storm van de laatste dagen is geland op de Oostbaan en de Buitenveldertbaan. Deze routes lopen over Amsterdam en Amstelveen. De telefoon staat dan continu roodgloeiend.''

Het is de eerste keer dat Schiphol op zo'n schaal omwonenden informeert. ,,Dat is positief'', zegt de Nieuwkoopse wethouder Guus Elkuizen. ,,Een schoolvoorbeeld van hoe je met je buren moet omgaan.'' Hij sluit niet uit dat de brief onderdeel uitmaakt van een charmeoffensief. De luchthaven mag immers voorlopig niet meer groeien. Elkhuizen was in 2017 mede-initiatiefnemer van de campagne 'Geef stilte een stem', waarbij acht Groene Hartgemeenten zich keerden tegen uitbreiding van Schiphol.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit het Groene Hart?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.