Volledig scherm
© Thinkstock

Minder administratieve klusjes voor wijkverpleging

Niet elke minuut die aan zorg is besteed, wordt meer opgeschreven en geregistreerd. En niet steeds allerlei formuliertjes invullen. Dat scheelt medewerkers van de Vierstroom Zorg Thuis enorm veel tijd.

De thuiszorginstelling schrapt een aantal overbodige, tijdrovende administratieve klussen. De bedoeling is dat daardoor meer tijd overblijft voor de zorgverlening.

"We hebben in onze systemen aanpassingen gedaan die procedures vereenvoudigen en onze wijkteams gaan bepaalde taken niet meer of anders uit voeren'', zegt Susan Veenhoff, directeur van Vierstroom Zorg Thuis.

De Vierstroom werkt samen met zorgverzekeraars aan een proef. Twee wijkteams van de organisatie in Boskoop en Capelle aan den IJssel gaan de komende maanden dus 'regelarm' werken. Dat houdt in dat zij 35 procent van hun taken schrappen en 35 procent van het werk anders gaan organiseren. Een zorgmedewerker besteed gemiddeld ongeveer 40 procent van de tijd aan administratie.

Kwaliteit

De geschrapte taken droegen, volgens de wijkverpleegkundigen van de Vierstroom, niet bij aan de kwaliteit van de geleverde zorg terwijl die door de overheid wel ooit zijn opgelegd.

Het gaat om een proef van vier maanden. Als het een succes blijkt, wordt de nieuwe manier van werken in alle wijkteams van de Vierstroom ingevoerd.