Volledig scherm
PREMIUM
Hoe wapen je jezelf tegen examenstress? Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen, variërend van gedisciplineerd leren tot regelmatig ontspannen. © Thijs C. Jansen

Stress voor het centraal examen: ‘Ik haat dat vak met heel mijn hart’

Het centraal examen gaat morgen officieel van start. Heel wat leerlingen kampen in deze periode met stress. AD Groene Hart laat in de nieuwe rubriek 'Examenstress' leerlingen uit de regio aan het woord om te zien hoe zij daarmee omgaan.

Quote

Ik haat dat vak met heel mijn hart

Aniek Zuidgeest

,,Examenstress is niet leuk", zegt Nadine van Ruyven (26). Zij is vestigingsmanager en hoofd huiswerkbegeleiding van de Studiekring in Gouda. Zij weet alles van hoe je moet omgaan met examenstress. ,,Het hebben van stress kan een negatieve invloed uitoefenen op je cijfers omdat het je leervermogen aantast.”

Nadine van Ruyven licht toe: ,,In sommige gevallen kan stress flink toeslaan. Zelfs zodanig dat er vervelende symptomen om de hoek komen kijken: buikpijn, hoofdpijn, hevige nervositeit en slecht slapen zijn daar voorbeelden van." Haviste Jasmijn Janssen (16) is een van de scholieren die haar middelbare schooltijd gaat afsluiten. Zij ondervindt veel last van examenstress, ze slaapt er slecht door.

Felbegeerd

Stress of niet: dit jaar zullen, volgens cijfers van het College voor Toetsen en Examens, ruim 217.000 leerlingen morgen starten met hun laatste periode op de middelbare school. Het centraal examen, dat tot 23 mei duurt, gaat bepalen of zij het felbegeerde papiertje in handen krijgen en door kunnen naar een vervolgopleiding.

Van al die leerlingen zal iets meer dan de helft, 112.000 kandidaten, het vmbo-examen afleggen. Het aantal havisten en vwo'ers ligt lager. Dat zijn respectievelijk 62.000 en 42.000 leerlingen.

Een deel zal te kampen hebben met matige tot in een aantal gevallen zeer hevige stress. Uit onderzoek van het Trimbos Instituut blijkt dat 35 procent van de jongens en 42 procent van de meisjes druk voelt over hun prestaties op school. Toch is stress niet alleen maar nadelig, zegt Nadine van Ruyven van de Studiekring. Er zitten ook goede kanten aan: het houdt je scherp. ,,Maar als er te veel nervositeit komt kijken en je zenuwen omslaan in angstaanvallen, is het duidelijk dat het voor de leerlingen teveel wordt", zegt Van Ruyven.

Een van de tips om stress tegen te gaan is 'gericht werken'; je focussen op één ding, en niet meerdere dingen tegelijk gaan doen, adviseert de Studiekring. Daar helpen medewerkers leerlingen van alle niveaus, dus ook eindexamenleerlingen, om zich gericht en goed georganiseerd voor te bereiden op toetsen en huiswerk.