Volledig scherm
Gerichte actie kan draagkracht creëren voor extra vluchten op Rotterdam. © Sanne Donders

Weinig klachten over vliegverkeer

Het aantal klachten in het Groene Hart over Rotterdam The Hague Airport is te verwaarlozen. Schiphol kan moeiteloos 17.000 vluchten overhevelen. Toch onderschrijft niet iedereen die conclusie.

Joost Schrijnen trok de voorbije periode als onafhankelijk verkenner het Groene Hart in. In opdracht van de provincie Zuid-Holland, Rotterdam, Schiedam en Lansingerland onderzocht hij hoe draagvlak te creëren voor forse groei van de Rotterdam The Hague Airport. Daarvoor is in de regio dan wel geen draagvlak, maar met een paar gerichte acties valt aan die wens volgens de hoogleraar wel een mouw te passen.

Op tafel ligt namelijk de wens om 17.000 lijndienstvluchten over te nemen van Schiphol. Nu telt de Rotterdamse luchthaven 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar.

Milieudienst

Om een beeld te krijgen van de geluidhinder in de regio heeft Schrijnen gekeken naar de spreiding van de klachten over het vliegverkeer zoals die door de Milieudienst Rijnmond in het tweede kwartaal van vorig jaar is vastgelegd. De Goudse regio komt in die rapportage niet verder dan vier klachten uit Zuidplas.

Quote

Helft van de klachten is afkomstig van enkele mensen die veelvuldig melden

Leefomgeving en Transport

Vanuit de hele regio wordt er elk jaar bij de milieudienst ongeveer 7.000 keer geklaagd over het vliegverkeer. De helft hiervan is afkomstig van enkele mensen die veelvuldig melden. In het overgrote deel blijkt het vliegverkeer zich echter aan de wet te houden en de aanwijzingen van de luchtverkeersleiding op te volgen, stelt de landelijke Inspectie Leefomgeving en Transport.

In Gouda wordt daar anders over gedacht. Daar bestaan klachten over de overlast van vliegtuigen. In december kregen ChristenUnie, SGP, SP en GroenLinks een raadsmeerderheid achter zich om de overlast van vliegtuigen over de stad bij de provincie en de luchthaven aan te kaarten.

Helikopterhaven

Zuid-Hollands gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (CDA) noemt het een interessant idee van de verkenner om de groei van zakelijke vliegreizen met een nieuw Luchthavenbesluit mogelijk te maken door op een andere locatie een nieuwe helikopterhaven te maken. Ook het belang voor de werkgelegenheid van het luchtverkeer voor de regio moet beter in beeld komen.

De gedeputeerde is van plan volgende maand een conceptadvies over de uitbreiding af te ronden. Daarover kunnen provinciale staten en de gemeenteraden dan een besluit nemen. Voor de zomer wordt de staatssecretaris geïnformeerd om een nieuw Luchtvaartbesluit voor te bereiden.