Volledig scherm
De stand van Woerden op de Vakantiebeurs © Marnix Schmidt

Woerden experimenteert met stand op Vakantiebeurs

'Geniet van Engeland', 'Bezoek Namibië', 'Ervaar Turkije', maar ook 'Beleef Woerden'. De zelfbenoemde hoofdstad van het Groene Hart verrast met een plek op de Utrechtse Vakantiebeurs. De rest van de regio ontbreekt. Al kan dat volgend jaar anders zijn, als de Woerdense aanwezigheid effectief blijkt.

Quote

Interessant, maar waar ligt Woerden precies?

Meindert de Haan

'Nederland' bezet nog maar een klein deel van het hallencomplex van de Jaarbeurs en op een klein puntje staat Woerden Marketing. De stand telt twee bij twee vierkante meter, maar er is hier en daar wat ruimte bijgesmokkeld. Kosten: 1300 euro voor de duur van de hele beurs.

In de stand overheersen de kleuren oranje en geel. Dat laatste vanwege de kaas, die ook in blokjes wordt uitgedeeld aan bezoekers. In rekken en op tafels liggen tal van folders om de Woerdense bezienswaardigheden en overnachtingsmogelijkheden aan te prijzen.

,,Het is voor het eerst dat we dit doen en het is een experiment,'' vertelt Kitty Kusters van Woerden Marketing. ,,Of de investering rendabel is, kun je pas achteraf zeggen. Maar de woensdag, de eerste consumentendag is ons goed bevallen.''

Boerenkaas
De stand staat naast die van De Hollandse Molens, de promotie voor het kamperen bij de boer en tegenover de ANWB. Met Winterswijk is Woerden een van de weinige steden die zichzelf presenteren. Kusters: ,,De organisatie is blij dat we hier staan en men probeert het aandeel Nederland wel weer te vergroten. We hebben nu wel een voordeel. We hebben weinig concurrentie en mensen zijn verrast Woerden te zien.''

Om publiek nieuwsgierig te maken snijdt Ad Baars uit Linschoten de hele dag boerenkazen in blokjes en is er een prijsvraag waarbij een overnachting te winnen is. Mensen moeten daar een kaartje voor invullen en hun e-mailadres achterlaten. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Kusters: ,,De adressen gebruiken we weer voor marketing. Onze deelnemende ondernemers krijgen die ook. Daar kunnen zij dan weer hun eigen strategie op los laten.''

Concurrent
Probeert Woerden zo Gouda de loef af te steken Gouda? ,,Nee,'' zegt Kusters. ,,Wij zijn geen concurrenten. Gouda heeft zijn eigen publiek. We zitten niet in elkaars vaarwater, maar versterken elkaar. We profileren ons ook niet als kaasstad, maar als stad van de boerenmarkten, zoals de kaasmarkt, streekmarkt en de koeienmart. En dan hebben we ook nog de warenmarkt. Daarnaast wijzen we mensen op het Romeinse verleden en de vele wandel en fietsmogelijkheden. Mensen zoeken echt dat lokale.''

,,Ik ga er beslist een keer naar toe,'' zegt bezoeker Albert Aalvanger uit Barneveld nadat hij door Kristel Jansen in de Wal is bijgepraat over al het moois dat de stad te bieden heeft. ,,Voor de kerken en de kaas.''

Zendingswerk
Meindert de Haan uit Leeuwarden wist niet dat Woerden een kaasmarkt had. ,,Interessant, maar waar ligt Woerden precies?'' Omdat ook een bezoekster uit Eefde (bij Zutphen) met diezelfde vraag worstelt is er op dit gebied nog wel wat zendingswerk te verrichten voor de marketeers.

Een woordvoerder van de gemeente Alphen laat weten dat de andere Groene Hartgemeenten meedoen, als de aanwezigheid van Woerden op de Vakantiebeurs een succes blijkt. Gouda zul je daar echter niet snel zien, zo blijkt uit de reactie van de gemeente. ,,Wij concentreren ons budget op dit moment op vakbeurzen en niet op consumentenbeurzen,'' aldus een woordvoerder.