Volledig scherm
Als het aan het Schotse bedrijf TEC-Farragon ligt, kun je binnenkort vanuit de Groningse Eemshaven per ferry rechtstreeks naar Schotland. © ANP

‘Brexitveerboot’ Schotland-Eemshaven vaart zeker half jaar later uit

De eerste vaart van de veerdienst tussen het Schotse Rosyth en de Groningse Eemshaven is met een half jaar uitgesteld. De eerste veerboot van het Schotse TEC-Farragon zou eigenlijk eind oktober uitvaren, maar is door verschillende redenen verplaatst naar een half jaar later. Met de komst van de veerdienst wil het Schotse bedrijf zich voorbereiden op de brexit.

Dat heeft het Groningse Sealane Terminals te horen gekregen van de Schotse rederij. De terminal is de plek waar de veerboot in de Eemshaven aan zal meren. ,,April is nu het streven”, zegt Walter van Tholen van Sealane. De simulaties die deze week zouden plaatsvinden zijn ook naar een later moment uitgesteld. Die simulaties zouden duidelijk moeten maken of de schepen veilig aan- en af kunnen meren in de Eemshaven.

,,De planning die we hadden, is zeer ambitieus. We hebben nu een meer reëel traject”, zegt directeur Ron Mulder van Sealane tegen Dagblad van het Noorden. Ook kampt de directeur van het Schotse TEC-Farragon met ziekte, dat ook een rol in het uitstel speelt. ,,Maar’’, zegt Mulder, ,,praktische zaken spelen ook mee. Je moet bijvoorbeeld voorzieningen treffen voor douane en Koninklijke Marechaussee. Je kunt niet zomaar twee boten inhuren en die laten varen.’’ Voor de Eemshaven is de komst van de veerdienst een van de grootste scheepsvaartprojecten ooit.

Brexit

TEC-Farragon, die de vaarten zal uitvoeren, is een dochterbedrijf van TEC-Offshore. Het bedrijf wil zich met de nieuwe veerdienst voorbereiden op de brexit. Schotland was al sinds 2010 op zoek naar een haven op het vaste land van Europa. Dat jaar verviel de veerdienst naar het Belgische Zeebrugge en maakten Schotse bedrijven gebruik van de verbinding tussen het Engelse Dover en het Franse Calais. De naderende brexit is voor de Schotten reden om naar nieuwe alternatieven zoeken.

Bij die zoektocht wordt een mogelijke splitsing van Schotland met het Verenigd Koninkrijk in gedachten gehouden. Een onafhankelijk Schotland dat lid is van de EU zou makkelijker handel kunnen drijven met de rest van de EU als het een eigen bootverbinding zou hebben.

De bedoeling is dat er dagelijks veerboten tussen de Eemshaven en Rosyth gaan varen. De overtocht zal zo’n twintig uur duren, daarna is het een half uur met de auto naar Edinburgh en een uur naar Glasgow.

In samenwerking met indebuurt Groningen