Volledig scherm
Een magneetbaan in Las Vegas. © AFP

Nieuw pleidooi voor magneetbaan: in 51 minuten van Groningen naar Amsterdam

Bij de nieuwe discussie over de Lelylijn moet de magneetzweeftechniek toch weer een kans krijgen, zegt Wouter van Gessel van de stichting Freedom of Mobility.

Dat schrijft Dagblad van het Noorden. De stichting greep toekomstfestival Let’s Gro aan voor een blik op de spoorplannen in het Noorden. Conclusie van Van Gessel: alles goed en wel, maar als je er toch miljarden in steekt, is de magneetzweeftechniek onnavolgbaar.

China en Japan kiezen er wel voor

,,Ik zou zeggen: kijk naar de techniek van Thyssenkrupp. Europa doet er niks mee, maar China en Japan gaan er flink mee aan de haal. Een magneetbaan kost misschien meer geld, maar levert vele malen meer op. Het Noorden zou die kans moeten grijpen’’, aldus Van Gessel.

Elders op Let’s Gro werd duidelijk dat openbaar vervoer landelijk en in de regio nog maar een heel beperkt rol heeft. De introductie van de magneetbaan verbetert het OV zo sterk dat het autogebruik wel of veel meer afneemt.

In 51 minuten in Amsterdam

De magneetbaan doet volgens hem 51 minuten over een rit van Amsterdam naar Groningen, inclusief tussenstops op de huidige stations. ,,Van de Lelylijn (200 km/uur. red) wordt beweerd dat die er nog geen uur over doet, maar ik zou niet weten waar ze dat vandaan halen. In het meest gunstige geval wordt het 1 uur en 18 minuten, en daar komen nog 18 minuten bij voor Assen.’’

Geen last van blaadjes

Een magneettrein is veel sneller omdat het geen tijd kost om op snelheid te komen of af te remmen. De techniek heeft geen last van blaadjes op de rails, sneeuw of storm.

,,Vergelijk dat eens met gewone treinen’’, zegt Van Gessel. ,,Hier en daar laat NS nu elke 10 minuten een intercity rijden. Dat is fantastisch, maar tegelijk heel kunstmatig. De stoptrein sukkelt er achteraan en staat nu overal lang stil.’’

Hij signaleert dat NS om de bestaande intercity te versnellen -in plaats van de Lelylijn te bouwen- provinciehoofdsteden wil overslaan. Ook spoorplannen naar Duitsland (Wunderlinie) en Twente (Nedersaksenlijn) zijn volgens hem voor verbetering vatbaar. ,,We kijken te veel naar losse lijnen, niet naar wat je wilt bereiken.’’

Eelde

De magneetbaan kan ook het achterland van Groningen Airport Eelde simpel vergroten, zegt hij. ,,Een station bij dit verder voor de luchtvaart perfecte vliegveld, op 50 minuten van Amsterdam, maakt Lelystad Airport in één klap overbodig. Zonder station blijft Eelde een sprokkelluchthaven.’’

Ook andere nieuwe stations zouden haalbaar zijn. Het bestaande spoor kan blijven liggen voor lokale verbindingen en interregioroutes.

Overstap niet erg

Dat een magneetbaan niet aansluit op bestaand spoor, ziet Van Gessel niet als probleem. ,,De snelheid is zo groot dat reizigers een overstap niet erg vinden.’’ Hij verwacht dat de Lelylijn tegen dezelfde problemen aanloopt als alle bestaande spoorlijnen.

,,De Lelylijn geeft weer extra drukte op de Flevolijn en je gaat weer allerlei treinsoorten vermengen. Een snelheid van 200 km/uur vergt ook veel onderhoud aan de baan, dan moet je in het weekeinde met de bus. Het bestaande spoor is mooi, maar vol. Bedacht in de 19e eeuw toen de wereld nog ophield aan het eind van de straat.’’

Eigen initiatief

De stichting verspreidt kennis over mobiliteit en de magneetzweefbaan techniek. Ze werkt op eigen initiatief aan een plan voor een zweefbaan tussen Almere en Breda, met haltes in Hilversum, Utrecht en Gorinchem. De route is spoortechnisch een witte vlek: zelfs tussen Utrecht en Breda bestaat curieus genoeg nog geen spoorlijn.

In samenwerking met indebuurt Groningen