Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Rokers voelen zich steeds meer paria's, daarom begint GGD Groningen campagne om 'een brug te slaan’

Er groeit een kloof tussen rokers en niet-rokers, waarbij rokers zich steeds meer een paria voelen. Dat blijkt uit een peiling die de GGD Groningen heeft gehouden. De gezondheidsdienst begint een reclamecampagne onder de titel Aarzelniet.nl. Dat meldt het Dagblad van het Noorden

Het doel van de campagne is uiteindelijk - natuurlijk- om meer Groningers en vooral jongeren te helpen stoppen met roken. ,,Juist door niet met het corrigerende vingertje te wijzen maar het gesprek met elkaar aan te gaan, hoop ik dat er meer begrip komt voor elkaar’’, zegt verslavingsarts Robert van de Graaf, een van de betrokkenen bij de campagne. ,,We hebben met elkaar een gemeenschappelijk doel, namelijk dat jonge kinderen niet gaan roken. Dit lukt alleen als we hierin samenwerken en dat kan alleen vanuit respect en begrip voor elkaar, vanuit dialoog.”

Rookvrij opgroeien

Het aantal rokers daalt al jaren, zeker sinds het verbod op het werk, later in de horeca en sinds kort ook op schoolpleinen en rond ziekenhuizen. Tal van instellingen in de provincie Groningen hebben zich aangesloten bij het netwerk Rookvrij Opgroeien. Die heeft als doel dat er een eerste generatie jongeren opgroeit die helemaal niet rookt. Het netwerk liet voorafgaand aan een nieuwe campagne een peiling houden onder de bevolking.

Betutteling

,,Veel rokers zien anti-rookmaatregelen als betutteling en ongewenste bemoeizucht’’, zegt een woordvoerder. Niet-rokers daarentegen zeggen steeds vaker last van rook te hebben, zeker in de buurt van kinderen. Uit de peiling blijkt dat beide groepen het lastig vinden elkaar aan te spreken.

In de campagne Aarzelniet.nl worden typische ongemakkelijke rook- of niet-rook situaties in beeld gebracht, telkens met de gedachte welke beweegredenen de roker of niet-roker kan hebben.

In samenwerking met indebuurt Groningen