Volledig scherm
© ThinkStock

Scholen langer dicht: hoe moet dat nu met toetsen?

EINDHOVEN/HELMOND - De scholen blijven tot en met de meivakantie dicht, maakte premier Mark Rutte dinsdagavond bekend. Wat zijn de gevolgen voor toetsen en de overgang naar het volgende leerjaar?

„Leerkrachten in het basisonderwijs hebben echt wel een beeld van de kinderen in hun klas. Niet alleen cognitief, maar ook hoe de kinderen in hun vel zitten”, stelt bestuursvoorzitter Wim Klaassen van Eenbes Basisonderwijs, met scholen in Geldrop en omstreken. Hij wijst op de leerlingvolgsystemen, waar gedurende het hele schooljaar gegevens voor verzameld worden. „Het beeld van een leerling valt of staat niet met een paar weken niet toetsen.”

Jan van der Heijden van QliQ Primair Onderwijs, met basisscholen in Helmond, verwacht een richtinggevende rol van het ministerie van Onderwijs en overleg met andere schoolbesturen over de overgang naar een volgend schooljaar, wanneer de scholen uiteindelijk weer opengaan. Of dat na de meivakantie zal zijn, is trouwens allerminst zeker. Premier Rutte wees erop dat de maatregelen die nu tot en met 28 april gelden ook weer verlengd kunnen worden als dat nodig is.

Eerste zorg bij eindexamenleerlingen

Volledig scherm
© Thinkstock

In het voortgezet onderwijs ligt de situatie iets anders. Wat rector Maarten de Veth van het Pius X-College in Bladel betreft ligt de eerste zorg nu bij de eindexamenleerlingen. „Daar worden nu eerst de mondelinge schoolexamens afgerond. De schriftelijke volgen op een later tijdstip.” De scholen hebben daar tot 1 juni de tijd voor gekregen, de eindexamens werden eerder al afgelast.

Of en hoe leerlingen in de andere leerjaren getoetst moeten worden nu de scholen langer dicht blijven? „We zijn daarover na aan het denken, want we zullen er iets mee moeten”, zegt De Veth. „En daar zullen we ook een vorm voor vinden, maar dat zal pas na de meivakantie zijn. Eerst gaat de aandacht uit naar de eindexamenkandidaten.”

In samenwerking met indebuurt helmond