Volledig scherm
© eric brinkhorst

Brand bij Twence door kortsluiting ventilator

HENGELO - De brand bij afvalverwerker Twence op 26 mei is waarschijnlijk veroorzaakt door kortsluiting in een ventilator. Dat antwoordt Gedeputeerde Staten van Overijssel op vragen van statenlid Robert Jansen (GroenLinks).

Bij Twence ontstond in de afgelopen 10 jaar 31 keer brand. Het afgelopen jaar, 2018, was wat dat betreft een triest dieptepunt met maar liefst twaalf branden, waaronder de megagrote, driedaagse afvalbrand in juni 2018, waardoor de hele provincie in de stank zat. Volgens Gedeputeerde Staten zijn daarna maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo werd onder meer de vooraaden afval op het terrein verlaagd. Dat er onlangs opnieuw een grote brand was heeft daar niets mee te maken: die ontstond in de composteringsinstallatie op een ander deel van het terrein, met een ander soort afval.

In samenwerking met indebuurt Hengelo