Volledig scherm
De Qpark-parkeergarage in Hengelo © Charel van Tendeloo - DTCT

Parkeerkaart kwijt? Q-park Hengelo is onduidelijk over wat te doen

HENGELO - Je auto staat in de parkeergarage, maar de parkeerkaart ben je kwijtgeraakt. Wat te doen? Bij de Q-park-parkeergarage aan De Brink in Hengelo is dat onvoldoende duidelijk, zo oordeelt de rechtbank. Een boete die de parkeergarage oplegde, is van tafel geveegd.

Een medewerker van een bouwhandel in Zuid-Holland reed 23 augustus 2016 in een 'treintje' de parkeergarage in Hengelo uit. Hij had zijn parkeerkaart verloren en reed, zonder te betalen, achter een andere auto aan. Daarop kreeg de man een boete van 300 euro, plus de kosten van 12 euro voor een dagticket in de garage.

Onvoldoende duidelijk

Het bedrijf weigerde de boete te betalen, met een zaak bij de kantonrechter in Rotterdam tot gevolg. Volgens de rechter legt Q-park Hengelo onvoldoende uit wat een klant te doen staat als hij zijn parkeerticket is verloren. Nergens staat vermeld wat een klant in zo’n geval moet doen. Er is geen knop met ‘verloren kaart’ of een vergelijkbare aanduiding op de betaalautomaat, zoals Q-Park stelt”, aldus de kantonrechter.

„Van Q-Park mag worden verlangd dat zij de klant helpt om een oplossing te vinden bij een verloren kaart, bijvoorbeeld een korte aanduiding op de automaat: 'bij verloren kaart: help-knop indrukken', om te voorkomen dat de klant zich genoodzaakt ziet treintje te rijden. Vast staat dat er geen personeel aanwezig was op de locatie toen de chauffeur wilde uitrijden.

Geen boete

Dat er wel een help-knop is bij de uitgang van de parkeergarage, is volgens de kantonrechter niet voldoende. „De klant hoeft niet te weten dat die knop altijd leidt tot persoonlijk contact met een medewerker, zoals Q-Park stelt.”

Het treintje-rijden kan de man volgens de rechter niet worden toegerekend. De boete van 300 euro wordt dan ook tenietgedaan.

In samenwerking met indebuurt Hengelo