Wachten op de ‘grote boem’ in de Coba Ritsemastraat
HENGELO - De bewoners van de Coba Ritsemastraat weten dat het een keer gaat gebeuren. Een ernstig ongeval, pal voor hun deur.
Afgelopen maanden reed in de bocht van de H. Leefsmastraat en de Coba Ritsemastraat al twee keer een auto een tuin in, die met een takel moesten worden verwijderd. Daarnaast reed drie keer een automobilist door nadat hij een tuin in was gereden en botste er eenmaal een wagen op een lantaarnpaal. Die staat nog steeds scheef.
Het traject H. Leefsmastraat, Coba Ritsemastraat, Johannes Vermeerstraat en Fré Cohenstraat trekt alsmaar meer verkeer, dat is wel duidelijk. De Coba Ritsemastraat was ooit een straat voor enkele voertuigen per dag, wat achterafverkeer. Maar nu allang niet meer.
Bussen en auto's rijden af en aan en er is veel vrachtverkeer en bouwverkeer, dat materialen brengt voor woonwijk De Nieuwe Es. Dat in combinatie met de jonge fietsers van de nieuwe vmbo-school, al dan niet met een smartphone in de hand en oordopjes in. Die rijden weliswaar over rode fietsstroken, maar als het doorgaande autoverkeer elkaar passeert, moet dat ook noodgedwongen over dezelfde stroken heen rijden. Dat kan niet anders.
Metamorfose
De bewoners langs de weg maken zich grote zorgen. Zo zegt Gerrit Bokhove: „In de loop der jaren zijn wij op niet gewenste wijze geconfronteerd met een metamorfose van onze straat. Van een straat met nauwelijks verkeer tot een ontsluitingsroute voor zowel de achterliggende bedrijfsterreinen en woonwijken. En de straat is ook nog onderdeel van lijn 13 van de bus.”
Zijn suggestie: „Maak een knip bij de Johannes Vermeerstraat, dan is het probleem van het doorgaande verkeer opgelost.” Het is niet alleen de veelheid van het verkeer dat hier voorbij komt, veel automobilisten rijden ook gewoon veel te hard. Daarom pleit Bokhove, maar hij niet alleen, ook voor het instellen van een 30 km-zone om van alle problemen af te zijn.
Dodelijk
Gerrit Bokhove vertolkt de mening van de buurt. Hij schreef daarover diverse keren naar het college van B en W. 'Wij zien hier liever geen dodelijke ongevallen, derhalve doen wij dan ook een beroep op uw verantwoordelijkheid om deze problematiek tot een goed einde te brengen', schreef hij onder meer.
Ook BurgerBelangen stelde vragen. Het college reageerde daar vorige maand nog op met de mededeling dat 'het aandeel wijkvreemd verkeer niet significant anders is of hoger dan op andere vergelijkbare openbare wegen in Hengelo.'
De Coba Ritsemastraat zou bovendien breed genoeg zijn en scholieren zouden 'met een veel grotere spreiding en in kleinere groepen of meer individueel 's middags weer naar huis gaan en ze doen dat vanuit alle windrichtingen'. Dat er te hard wordt gereden blijkt niet uit radarmetingen van 2014. Maar dit voorjaar worden er opnieuw snelheidsmetingen gedaan.
Onderzoek naar één of meer verkeersremmende maatregelen 'wordt dit voorjaar opgestart', zo schrijft het college, dat verder meent dat iedereen zich aan de verkeersregels moet houden 'en gewoon altijd goed moet uitkijken.'
Sluiproute
Raadslid Edith van der Brugh van ProHengelo, die gisteren per fiets de situatie in ogenschouw nam, neemt het op voor de bewoners van de Coba Ritsemastraat. „Het was ooit een soort sluiproute die door het buitengebied via de Dijksweg naar bijvoorbeeld Borne leidde. Nu worden er talloze woningen bijgebouwd, is er een geheel nieuwe wijk plus een grote nieuwe school op deze route aangesloten en komt deze route uit op de rondweg van Hengelo.”
En: „Een groot deel van de Hengelose Es wordt nieuw gebouwd, ook deze woningen worden allemaal aangesloten op deze krappe route. We krijgen dus niet alleen te maken met bussen, maar ook nog eens met extra vracht-, en bouwverkeer die elkaar verdringen op deze smalle straat. De meest kwetsbare weggebruikers krijgen hier helemaal geen ruimte meer.”
Bouwvlak
Ze pleit voor het aanbrengen van 'de knip' zoals Gerrit Bokhove wil. Er zouden vrijliggende fietspaden moeten komen, zodat de scholieren veilig van school naar huis kunnen en vice versa. Daarvoor zou een strook van het bouwvlak voor De Nieuwe Es moeten worden opgeofferd. Ze heeft een negental schriftelijke vragen aan het college van B en W gesteld. Aanpassingen aan 'deze zwaar belaste route' kunnen volgens haar niet uitblijven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
MET VIDEOJOURNAAL
Gemist? Enorme ravage na ongeval tussen Markelo en Lochem & Thom (25) stampt foodtruckimperium uit de grond
Ben je er vandaag niet aan toegekomen om al het regionale nieuws op Tubantia.nl te volgen? Geen probleem, we hebben de belangrijkste nieuwsfeiten voor je op een rij gezet. Dit is het nieuws van vrijdag 24 maart 2023.Hengelo -
PREMIUMmeld je aan
Op 15 april laten we zien dat we jullie waarderen, koesteren en blijven binden
Verheug jij je net zo op de Lezersdag als ik? De voorbereidingen op de redactie zijn in volle gang. Het is mooi om te zien hoeveel energie dat losmaakt. We vinden het, vijfeneenhalf jaar nadat we voor het laatst open huis hielden, bijzonder fijn dat we onze lezers opnieuw welkom kunnen heten.Hengelo -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUM
Esther (49) uit Enschede bakt ze bruin in Noorwegen: ‘Noren houden ook van krentenwegge’
Eén keer in de maand stopt er een Oad-bus voor de bakkerij van Esther Ekkelenkamp (49) in het Noorse Stranda. Het is de voornaamste connectie met Nederland en haar geboortestad Enschede. Tien jaar geleden emigreerde ze met haar man en twee kinderen naar Noorwegen. Behalve Noors brood verkoopt ze ook krentenwegge. „Twente zit in mijn hart, maar ik wil nooit meer terug.”Enschede -
PREMIUM9
Ferid (59) voert jarenlange strijd om leeftijd in paspoort (56) aan te passen, maar zonder resultaat
Je bent geen 56 jaar, maar 59 jaar, alleen kun je dat niet bewijzen. Ferid Gergin, geboren in Turkije, heeft twee geboortedata: één in zijn paspoort en zijn echte. Een fout uit het verleden die hem nog steeds achtervolgt en niet kan worden gecorrigeerd.Enschede
-
PREMIUM
Bekende Twentse oliebollenbakker in de race voor Slechtste Chauffeur van Nederland: ‘Als ik een knappe jongen zie, zit ik andersom achter het stuur’
Oliebollenbakken kan hij als de beste. Maar van autorijden heeft Andy Kamp weinig kaas gegeten. Binnenkort kan iedereen van zijn capriolen achter het stuur genieten. Hij steelt de show in nieuwe afleveringen van het tv-programma De Slechtste Chauffeur van Nederland. Daarna is de jonge ondernemer uit Borne nóg meerdere keren uitvoerig op het scherm te zien.Borne -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking.
In samenwerking met indebuurt Hengelo