Volledig scherm
File voor de Heinenoordtunnel. © Qphoto

Aanleg A4-Zuid speelt belangrijke rol bij aanpak verkeersproblemen op eiland

De verkeersproblemen in en rond de Hoeksche Waard zijn niet één, twee, drie op te lossen. De aanpak heeft nog een lange weg te gaan. Het al dan niet aanleggen van de A4 speelt daarbij een belangrijke rol.

Dat bleek gisteren tijdens een discussieavond over het aanpakken van de mobiliteitsproblemen in de Hoeksche Waard. Het bleek dat er vooral een discussie is over wel of geen aanleg van de A4-zuid.

In De Overbrugging in Oud-Beijerland kwamen lokale politieke kopstukken, ondernemers en inwoners van de Hoeksche Waard bijeen om tot nieuwe ideeën te komen over de huidige verkeersproblemen op en rond het eiland.

Hilda Themans-Bouman, voorzitter van de stichting voor Behoud Hoeksche Waard als Polderlandschap, liet weten dat de Hoeksche Waard niet voor niets een Nationaal Landschap is en dat dat gekoesterd moet worden. Bij de aanleg van meer wegen wordt volgens haar te veel gekeken naar geldverlies of filevorming, veel te weinig naar wat het werkelijk kost aan geld, gezondheid en milieuschade.

Extra stukje

Leon van Hoek van VVD Hoeksche Waard liet weten voor 'een extra stukje snelweg te zijn. Dat is goed tegen de fileproblemen en helpt de kwetsbaarheid van de Hoeksche Waard als eiland bij calamiteiten, zoals een afgesloten Heinenoordtunnel, te verminderen. ,,Maar wij hebben wel een aantal voorwaarden gekoppeld aan een A4-zuid. We willen niet zomaar die betonnen bak neerleggen. We zijn voorstander van een verdiepte aanleg, waardoor je hem niet hoort en niet ruikt."

,,Ook moet er een afslag bij Oud-Beijerland komen, anders heb je alleen maar een snelweg door de Hoeksche Waard, zonder dat je er voordelen van hebt. Een andere voorwaarde is kijken naar de Haringvlietbrug. De capaciteit is nu beperkt. Als je daar niets aan doet, schuif je het probleem bij de Heinenoordtunnel alleen maar op."

Statenlid Berend Potjer (Groen Links, mobiliteit) pleitte voor 'creativiteit'. Volgens hem passen in één bus vijftig 'auto's'. Met een goede parking bij Heinenoord busstation, zouden er vijftig auto's minder op de weg rijden voor iedere bus die rijdt. ,,Als je elke 5 tot 10 minuten een bus laat rijden, heb je geen file meer. En hoef je geen dure snelweg aan te leggen."

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard