Volledig scherm
Bij calamiteiten wordt de Kiltunnel regelmatig tolvrij. Dat zal in de toekomst ook zo blijven. © Richard van Hoek Fotografie

Automobilist blijft betalen voor de ‘Kil’

Ondanks de aankomende renovatie in 2021 en een verwacht record van 4,2 miljoen gebruikers is een tolvrije Kiltunnel niet aan de orde. Over dat feit zijn de vier partijen die de Kiltunnel in handen hebben het eens.

Quote

Tol is een noodzake­lijk kwaad

Jan Waaijer, burgemeester van Strijen

De vier beheerders van de Kiltunnel: de gemeenten Strijen, Binnenmaas, Dordrecht en de provincie Zuid-Holland, zijn het eens. Burgemeester Jan Waaijer van Strijen: ,,Tol is een noodzakelijk kwaad. Het blijft letterlijk en figuurlijk de prijs die we moeten betalen voor de oorspronkelijke financieringsconstructie van de Kiltunnel.’’

Betwist waren de tolgelden al bij de opening van de Kiltunnel in 1977. Tot op de dag van vandaag leidt de twee euro per doorgang bij veel bestuurders tot ergernis. Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland: ,,De verwachting is dat de oorspronkelijke lening in 2021 wordt afgelost, maar de Kiltunnel heeft ook groot onderhoud nodig.’’ Volgens de gedeputeerde moeten er daarom weer nieuwe leningen aangegaan worden.

De vier beherende partijen wijzen Rijkswaterstaat aan als de organisatie die de tunnel in de toekomst zou moeten gaan beheren. Opmerkelijk, want Rijkswaterstaat beheert enkel hoofdwegen. De Kiltunnel ligt in het regionaal wegennetwerk.

De provincie zou ook de Kiltunnel kunnen overnemen maar toont hier vooralsnog geen interesse voor. De tunnel heeft volgens de provincie namelijk geen functie als hoofdroute. Volgens Vermeulen is de tolheffing niet uniek: ,,Op meerdere plekken in Nederland vindt tolheffing plaats.’’ De enige andere tunnel waar in Nederland tol geheven wordt is de Westerscheldetunnel in Zeeland.

De drie gemeenten, voor wie het overnemen van de Kiltunnel individueel te zwaar is, vinden dat de Kiltunnel een functie heeft als reguliere doorgangsroute. Jasper Mos, wethouder van de gemeente Dordrecht: ,,De Kiltunnel is immers onderdeel van de normale infrastructuur.’’

Economische barrière

,,Ik hoor vaak van de mensen ‘achter’ de tolpoortjes, de mensen in de Hoeksche Waard, dat ze het fijn vinden dat de tolheffing het eiland rustig houdt.’’ aldus Mos. Wethouder Leon van Noort van Binnenmaas: ,,Dat de tol de Hoeksche Waard rustig houdt is maar een persoonlijke mening.’’

De gemeente Binnenmaas lijkt zich vooral te storen aan de drempel die de Kiltunnel vormt voor bedrijven, maar kiest ervoor om zich op andere onderwerpen te richten. Van Noort: ,,Kijk eens naar het bedrijventerrein bij Heinenoord. Dat gaat heel goed.’’ Waaijer ondersteunt de boodschap dat de Kiltunnel een economische barrière vormt: ,,De Kiltunnel kost bedrijven zowel tijd als geld.’’

De Kiltunnel heeft de gemeente Dordrecht geen windeieren gelegd. Mos: ,,Door de tolheffing bij de Kiltunnel hoeft Dordrecht veel minder te concurreren met de Hoeksche Waard.’’ Volgens de wethouder wonen veel mensen, die in Dordrecht werken, in de Hoeksche Waard.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard

Poll

Woningbouw op de Hitsertse Kade is een goed idee.

  • Ja (20%)
  • Nee (80%)
1663 stemmen