Volledig scherm
Luc (rechts) uit groep 8 helpt Jitse (groep 3) bij de extra leesles. © arie kievit

Dé remedie tegen dyslexie: veel lezen

Kinderen in de Hoeksche Waard die slecht lezen, krijgen sinds de zomer extra leesles. Veel van die kinderen blijken dan niet dyslectisch te zijn.

Op het computerscherm staat een tekening van hemdjes die aan de waslijn hangen. Als Luc van der Vlies (11) met de muis klikt, verschijnt er een 'p' op een van de hemdjes. Jitse Kruithof (6) perst zijn lippen samen en zegt 'p'. Niet 'pee' zoals de letter wordt aangeduid, maar de klank 'p'. Dat is goed.

Quote

We proberen het leesonder­wijs altijd al op een hoog niveau te krijgen. Dat lukt vaak ook

Riekie van Betuw

Jitse zit in groep 3 van basisschool de Keuchenius in Oud-Beijerland en hij leest nog niet zo goed als de rest van de klas. Hij krijgt daarom vier keer per week een kwartierextra leesles. Luc uit groep 8 helpt hem. Als Jitse genoeg letters heeft geoefend, mag hij een test doen en leest hij woordjes met de letters die hij net heeft geoefend. De 'n', 'e' en 'p' achter elkaar worden 'nep'.

De Keuchenius is na de zomervakantie met het leesproject begonnen. De vijf gemeenten in de Hoeksche Waard vinden dat het aantal kinderen met dyslexie omlaag moet. Nog maar 3,5 procent van de basisschoolkinderen in de Hoeksche Waard mag over vijf jaar een dyslexieverklaring hebben, tegenover 8,5 tot 9 procent nu. De vijf gemeenten stoppen daarom de komende vijf jaar 200.000 euro in het leesonderwijs op 38 basisscholen in de Hoeksche Waard.

Effectief

De verwachting is dat de gemeenten een miljoen euro aan behandelingen weten te besparen. Maar dat is niet de belangrijkste drijfveer. ,,Het gaat om het maatschappelijk effect", zegt beleidsmedewerker Ronald van Dijk, die het project namens de vijf gemeenten trekt.

Van Dijk heeft hoge verwachtingen, maar die zijn wel realistisch, zegt hij. De onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam die het leesprogramma Bouw! ontwikkelden, hebben aangetoond dat de methode effectief is. Uitgever Lexima claimt dat het 60 procent van de dyslexieproblemen voorkomt.

Op de Keuchenius zitten 152 leerlingen, van wie er elf via Bouw! extra leesles krijgen. De school telt één kind met een dyslexieverklaring. ,,We proberen het leesonderwijs altijd al op een hoog niveau te krijgen", zegt adjunct-directeur Riekie van Betuw. De school wil dat alle kinderen leren lezen op het hoogste leesniveau voor kinderen. ,,Dat lukt vaak ook."

Goed voorbeeld

Toch doet ook haar school mee aan het programma van de gemeente. Al was het maar omdat het een voorwaarde is om kinderen die écht dyslectisch zijn te mogen testen. Van Betuw: ,,Pas als na de lessen met Bouw! blijkt dat een kind nog steeds laag scoort op lezen, mag hij getest worden." Of de extra leeslessen vruchten afwerpen, kan Van Betuw nog niet zeggen.

De gemeenten in de Hoeksche Waard zijn voor zover Van Dijk weet de eerste in Nederland die actief leesproblemen en de groei aan dyslexieverklaringen te lijf gaan. ,,We hopen dat we een landelijke voorbeeldfunctie krijgen."

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard