Enorme kolenkraan aan het werk in 's-Gravendeel

VideoWat moet je met een paar honderd ton staal? Nou, verkopen. Dat is het werk van Scheepssloperij Nederland (SSN) in ’s-Gravendeel met twee 42 meter hoge kolenkranen.

Het recycleteam van SSN bracht enkele weken geleden een bezoek aan het Engelse Tilbury. Om te kijken of het loodzware stuk afval wel richting ’s-Gravendeel gevaren kon worden. Logistiek een hels karwei. ,,De doorgang bij de Botlekbrug bij Spijkenisse is maximaal 45 meter hoog. Met 42 meter konden deze er precies doorheen’’, zegt Gerben Snoek, directievoerder van SSN. In het verleden sloopte het bedrijf ook al kolenkranen. ,,Maar die waren een stuk minder groot dan deze. Dit is voor ons ook bijzonder.’’ Lachend: ,,Dit is geen routineklus.’’

SSN nam de klus aan en werkte samen met een gespecialiseerd logistiek bedrijf om de stalen reuzen naar Rotterdam transporteren. Vandaar namen zij de zorg voor het stuk schroot over. Op de kade van de sloperij demonteert het sloopteam de imposante kranen. ,,De eerste paar dagen dat ze hier lagen stond er veel wind. Toen konden we niet op hoogte werken. Maar nu zijn we bezig. We rekenen op twee weken per kraan’’, zegt de directievoerder van SSN, dat ook deels eigenaar is van de naastgelegen Dutch Harbour. ,,Daar leggen we soms kranen of schepen neer omdat we daar zelf geen plek voor hebben. Daar betalen we uiteraard netjes huur voor.’’

Precisiewerk

Waar een huis-tuin-en-keuken-sloper in zijn eigen woning vrij robuust te werk gaat, is het afbreken van de twee kolenreuzen precisiewerk. ,,Elke constructie heeft een speciaal verband waardoor hij blijft staan. Dat moet intact blijven. Want anders stort hij in elkaar’’, zegt Snoek.

Behalve slopen is de sloperij ook een doorgeefluik. Snoek: ,,Het draait bij ons om de waarde van grondstoffen. Deze kranen gaan in stukjes door naar een bedrijf dat het staal verder recycled. Het ijzer verdwijnt in de smeltovens zodat daar weer nieuw staal van gemaakt wordt die wij als consument in allerlei dagelijkse producten weer kunnen gebruiken. Het beton dat hier op zit wordt ook opnieuw verwerkt. Je hebt best kans dat dit beton vermengd wordt voor de wegindustrie.’’

Volledig scherm
Sloopwerkzaamheden bij Dutch Harbour. © Qphoto

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard