Wmo-cliënten betalen een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld aanpassingen in hun woning. Door ict-problemen bij het CAK dreigen zij over enkele maanden een stapel facturen tegelijk te krijgen.
Volledig scherm
PREMIUM
Wmo-cliënten betalen een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld aanpassingen in hun woning. Door ict-problemen bij het CAK dreigen zij over enkele maanden een stapel facturen tegelijk te krijgen. © Rolf Hensel

‘Factuurregen’ dreigt bij Wmo’ers in de Hoeksche Waard: alle rekeningen komen tegelijk

Hoeksche Waardse Wmo-cliënten dreigen over enkele maanden plots een flink aantal facturen voor hun kiezen te krijgen. ,,We snappen dat dit vervelend is.’’

Quote

We gaan in gesprek met klanten die daar behoefte aan hebben en zoeken in overleg met hen naar een oplossing

Christiaan Taal, CAK

Het CAK, dat namens het ministerie van Volksgezondheid de wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) in Nederland uitvoert, kampt met ict-problemen. Gemeenten kunnen daardoor gegevens van cliënten niet doorgeven, waardoor facturen pas later op de mat vallen. Inwoners van onder meer de Hoeksche Waard vrezen dat ze over enkele maanden plots een gepeperde rekening moeten betalen.

Maar zo ver hoeft het niet te komen, stelt woordvoerder Christiaan Taal van het CAK. De uitvoeringsinstantie is van plan kosteloze betalingsregelingen ruimhartig toe te kennen, zegt hij. ,,We gaan in gesprek met klanten die daar behoefte aan hebben en zoeken in overleg met hen naar een oplossing.‘’

'Zo veel mogelijk klanten' krijgen in maart een brief van het CAK over de stand van zaken en de eventuele opties die er zijn om de facturen te betalen.

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard

Poll

Woningbouw op de Hitsertse Kade is een goed idee.

  • Ja (20%)
  • Nee (80%)
1663 stemmen