Volledig scherm
Henk Scheele uit 's-Gravendeel heeft de meest duurzame en gezonde chips van Nederland, zo bleek uit de test van Questionmark. © RV

Hoeksche Chips valt in de prijzen

De paprikachips van Henk Scheele zijn de gezondste en meest duurzame chips van Nederland. Dat blijkt uit een test van Stichting Questionmark onder 22 varianten.

De test van Stichting Questionmark, dat onafhankelijk onderzoek doet naar de duurzaamheid van consumentenproducten, is voor 's-Gravendeler Henk Scheele een bevestiging. ,,De test richt zich op duurzaamheid en gezondheid. Dat zijn precies de twee elementen waar wij ons met de Hoeksche Chips ook op richten. Het is mooi dat de waardering komt op het vlak waarvoor wij ons inzetten.''

Want de aardappels die Scheele op zijn hectaren in de 's-Gravendeelse polder teelt, leggen maximaal enkele tientallen meters af tussen hun 'geboortegrond' en de zak chips waarin ze belanden. Daarnaast is Scheele wars van toevoegingen en suiker.

Dat laatste leverde hem uiteindelijk de eerste plaats op in de landelijke test, waarbij het huismerk van Albert Heijn, AH Basic en het budgetmerk Crackito als meest ongezonde en minst duurzame uit de bus kwamen.

E-nummers

Scheele: ,,De bovenste drie zitten heel dicht bij elkaar. Maar het feit dat we geen suiker gebruiken heeft ervoor gezorgd dat we op nummer één zijn geëindigd.''

Als het testpanel ook nog de e-nummers, afkortingen van stoffen die door fabrikanten aan voedingsmiddelen zijn toegevoegd, buiten beschouwing had gelaten, dan zou de Hoeksche Chips helemaal eenzaam aan de top staan. ,,We zijn namelijk de enige in Nederland die chips maken zonder toevoegingen.'' Lachend: ,,Maar ook nu hebben we gewonnen.''

Scheele, die niet wist dat zijn chips werden getest, hoopt dat de uitslag andere chipsfabrikanten beïnvloedt. ,,Dit soort tests zijn heel goed om de makers bewust te maken van hun product. De twee die als slechtste uit de bus kwamen stonden zo laag, omdat ze palmolie gebruiken. Dat is niet duurzaam. Zij vinden dit absoluut niet leuk. Misschien dat zij dit aangrijpen om geen palmolie meer te gebruiken.'' Daarmee kom je de consument tegemoet, stelt hij. ,,Steeds meer mensen in de supermarkt kiezen voor duurzaamheid. Veel consumenten zijn bereid een paar centen extra te betalen voor producten waarvan ze de herkomst weten.''

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard