Volledig scherm
De pont van het Rhoonse Veer tussen Rhoon, Oud-Beijerland en Spijkenisse is een van de vier verbindingen over het water die het eiland af gaan. ,,2018 was voor ons een topjaar’’, zegt Boy Ottevanger. © Qphoto

'Meer vervoer over water is een kansloze expeditie'

Investeren in meer veerdiensten van de Hoeksche Waard naar steden als Rotterdam en Dordrecht is een kansloze operatie. Dat is de conclusie van de gemeente Oud-Beijerland, die een onderzoek heeft laten uitvoeren naar de mogelijkheden voor het personenvervoer over het water.

Het Rhoonse Veer tussen Rhoon, Oud-Beijerland en en Spijkenisse, The Queen Jacqueline tussen Nieuw-Beijerland en Hekelingen en ook de pontjes van Strijensas naar Moerdijk en van Puttershoek naar Zwijndrecht nemen al jaren honderden passagiers per jaar mee. Maar daarmee zit het ‘uitgaande watervervoer’ in de Hoeksche Waard wel aan haar limiet, zo wordt gesteld in een onderzoeksrapport waarvoor meerdere vervoersbedrijven zijn geraadpleegd.

Het aantal passagiers dat potentieel gebruik gaat maken van een verbinding tussen Rotterdam en Oud-Beijerland of Dordrecht en ’s-Gravendeel is simpelweg te laag. Echter is de kans klein dat inwoners van Rotterdam of Dordt met een extra verbinding de Hoeksche Waard aandoen voor een bezoek.

Ottevanger OV, eigenaar van onder meer het Rhoonse Veer, zegt net als de gemeente ook graag verder te willen groeien qua aantal passagiers. Maar die ambitie wordt tegengewerkt door de uitkomst van het rapport. ,,Het jaar 2018 was echter wel een topjaar. We hadden vijftien procent meer reizigers dan vorig jaar’’, zegt Boy Ottevanger.

Alternatieven­

Quote

De uitkomst is kraakhel­der: er is op dit moment geen animo voor meer personen­ver­voer over het water.

Maurice Pahladsing, Fractievoorzitter D66 Oud-Bijerland

De Hoeksche Waard druist daarmee in tegen de landelijke trend. Want de vergrijzing, verduurzaming en het sterk groeiende gebruik van de elektrische fiets voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer zorgen voor een grote populariteit van het ‘watervervoer’.

,,De uitkomst is kraakhelder: er is op dit moment geen animo voor meer personenvervoer over het water’’, zegt fractievoorzitter Maurice Pahladsingh van D66 in Oud-Beijerland, die aandrong op het onderzoek. ,,Maar onbekend maakt ook onbemind. Ik denk dat een verbinding voor van Oud-Beijerland naar Rotterdam over het water pas gaat leven als hij er is en mensen zien dat je dan mogelijk sneller bent - of even snel - als over de weg of met het openbaar vervoer.’’

Zeker nu duidelijk is dat de A4-Zuid op zijn vroegst pas over tien op de investeringsagenda van het Rijk komt en de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel binnen enkele jaren voor maanden in onderhoud moeten is het zinvol nogmaals te kijken naar alternatieven voor het asfalt, stelt Pahladsingh. ,,Ik denk dat een mix van meerdere alternatieven goed is voor de Hoeksche Waard. Dat kan over water, maar ook via snelfietspaden tussen de grote dorpen en naar Zuidplein, het verbreden van de A29 of het tolvrij maken van de Kiltunnel in de ochtend- en avondspits. Mobiliteit wordt een groot vraagstuk voor ons eiland.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard