Volledig scherm
Glenn Groenendijk is eigenaar van Jouw-eerste-auto.nl. © NPO/Opgelicht?!

‘Oplichter’: wij zijn niet perfect

Het Strijense autobedrijf Jouw-Eerste-Auto.nl dat door televisieprogramma Opgelicht?! werd beticht van ‘louche praktijken’ heeft vandaag gewoon auto’s verkocht. Dat zegt mede-eigenaar Glenn Groeneweg. ,,Wij zijn ook niet perfect.’’

Meerdere ontevreden klanten van het Strijense bedrijf van Glenn Groenendijk en Jordy Joppe kwamen in de uitzending aan het woord. De strekking van hun verhaal: nadat ze een bod van het bedrijf op hun auto hadden geaccepteerd werden ze uitgenodigd op de garage in Strijen. Daar constateerde de handelaar plots allerlei gebreken, waardoor de uiteindelijke prijs ver zakte.

De klanten accepteerden uiteindelijk een veel lager bod. Volgens hen onder intimiderende omstandigheden. Enkele dagen later stond hun auto voor een veelvoud van hun verkoopprijs op een andere website, die ook in het bezit is van de twee ondernemers.

Meningen verdeeld

,,Drie of vier ontevreden klanten zijn in de uitzending geweest. Terwijl we ook duizenden klanten hebben die wél heel tevreden zijn’’, zegt Groenendijk. ,,Of wij oplichters zijn? Achter de titel van het televisieprogramma staat een uitroepteken en een vraagteken. De meningen over ons zullen verdeeld zijn. Gelukkig hebben we vandaag gewoon auto’s verkocht.’’

Van het anderhalf uur durende interview dat Groenendijk aan Opgelicht?! gaf is enkele minuten uitgezonden. ,,Daar baal ik van. Want we hebben antwoord gegeven op alle vragen die er zijn’’, zegt hij. In de uitzending werd hem meerdere keren gevraagd of elke auto aan 750 autohandelaren in Nederland wordt aangeboden via een veiling. Groenendijk draaide om het antwoord heen. ,,Vanuit concurrentie-overwegingen’’, zegt hij. ,,McDonalds geeft ook niet zomaar het recept weg. Ik heb me in de uitzending verdedigd en ga nu gewoon weer proberen zo veel mogelijk klanten tevreden te stellen.’’

Ondanks de beschuldiging op televisie gaan de ondernemers door met hun bedrijf. ,,We zijn niet perfect. We proberen ons best te doen en zo veel mogelijk auto’s te verkopen aan tevreden klanten. Als ze niet tevreden zijn gaan we met hen in gesprek over hoe we dat kunnen omdraaien. We hebben nu ingezien dat juist die mensen belangrijker zijn dan we dachten.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard