Volledig scherm
Timon de Koning, 23 Puttershoek © Sanne Hoogstad

Opticien Timon (23) uit Puttershoek steelt de show met Nachtwacht in het Rijksmuseum

Op de 350ste sterfdag van ‘grootmeester’ Rembrandt van Rijn beleeft Timon de Koning (23) uit Puttershoek zijn hoogtepunt. Zijn artistieke hoogtepunt. Vanaf maandag schittert zijn Nachtwachttafel náást het wereldberoemde meesterwerk in het Amsterdamse Rijksmuseum.

Quote

Slechts één persoon op De Nachtwacht heeft een oog. Gewoon om te laten zien dat ik het wel kán maken

Timon de Koning (23)

Vanwege het Rembrandtjaar – 350 jaar na zijn overlijden – zonden kunstenaars, scholieren én amateurs in totaal ruim 8000 stukken in die zijn geïnspireerd op het werk van Nederlands meest bekende schilder. Zo ook Timon de Koning. ‘Slechts’ 563 werken zijn vanaf vandaag te zien in het Rijksmuseum, op een steenworp afstand van Rembrandts eigen doeken.

Maar tussen de 6000 tekeningen, schilderijen en etsen springt de massief houten tafel van de Puttershoeker veruit het meest in het oog. ,,Dit is namelijk het enige meubelstuk dat is gekozen. Dat is best bijzonder’’, vindt hij zelf ook.

Volledig scherm
Alles in De Nachtwacht op het tafelblad bestaat uit hout. Verf komt er niet aan te pas. © Timon de Koning

De Nachtwacht is in fineer ingelegd op het tafelblad. Op de bodem van de lade, heeft De Koning een zelfportret van de schilder gemaakt. Maar zo bijzonder als zijn tafel nu blijkt te zijn, was het niet altijd. De ruim 80 centimeter hoge tafel ving ruim drie jaar lang stof in de schuur van zijn vader. De Koning maakte het namelijk in zijn schooltijd op het Hout- en Meubileringscollege. Hij kreeg er een voldoende voor, haalde zijn diploma. En dat was het dan. Tot enkele maanden geleden zijn moeder en zus hem overtuigde zijn ‘werkstuk’ in te sturen voor de Rembrandtjaar-wedstrijd. ,,Ze dachten dat ik wel kans zou maken.’’

Kunst noemt hij zijn creatie echter niet. ,,Het is mijn hobby. Ik maakte dit op school en vindt het leuk, dat millimeterwerk met hout draaien en fineren.’’

Monnikenwerk was het. Avond aan avond, uur na uur. Prutsen en pielen tot de kramp in zijn vingers hem te veel werd. De hele tafel bestaat namelijk uit hout. Verf kwam er niet aan te pas. De kleuren in de Nachtwacht op het tafelblad zijn simpelweg verschillende houtsoorten. Zwart is ebben, verkregen via een vioolbouwer. Rood haalde hij uit padouk, bruintinten komen uit mahoniehout en beuken was bruikbaar als huidskleur.

Perfectionistisch als hij is, zocht hij tot in den treuren naar hout met de juiste nerven. Want de nerfrichting maakt juist dat vingers, riemen, hoeden en schoenen goed te zien zijn op zijn tafelblad. ,,Neem een hand’’, zegt De Koning. ,,Je kunt dat uit één stuk maken. Maar dan is het een ‘klomp’. Door over de richting van de nerf in het hout na te denken, kun je vingers en de handpalm onderscheiden. Maar ja, dat levert wel extra werkuren op...’’

Quote

Met de richting van de nerf in het hout kun je vingers en de handpalm onderschei­den. Maar ja, dat levert wel extra werkuren op...

Timon de Koning (23)

Toch heeft hij niet alle details uit de Nachtwacht overgenomen. De Koning wilde aan het meesterwerk dat hij voor de klus urenlang minutieus met een loep bestudeerde – tot de bewaker van het Rijksmuseum hem vroeg wat hij in hemelsnaam aan het doen was – zijn eigen draai geven. Een moderne versie. De ogen zijn daarom weggelaten. Al knipoogt één figurant de kijker wel toe. De Koning, lachend: ,,Om te laten zien dat ik het wel kán maken.’’

Brillenboer

Volledig scherm
Behalve De Nachtwacht op het blad, maakte Timon de Koning ook een zelfportret van Rembrandt van Rijn in de lade. © Timon de Koning

De tafel van De Koning is de komende weken in Amsterdam te bewonderen. Zelf is hij bij de opening en rijdt af en toe naar de hoofdstad om uitleg over de Nachtwachttafel te geven. ,,Ik kan er niet elke dag naartoe, want ik moet ook gewoon werken.’’

En dat doet de Puttershoeker bij Van der Ham optometristen in Oud-Beijerland. Een kunstenaar als ‘brillenboer’, dus. ,,De technieken die ik graag toepas zoals fineren en houtdraaien, die ik van mijn opa heb geleerd, zijn écht oude ambachten. Daar is niet veel werk in. Dus ben ik mij gaan omscholen.’’

Maar ondanks zijn baan als opticien sluit hij meerdere Rembrandt-gerelateerde houtwerken niet uit. ,,Er zijn nog veel mooie schilderijen die mij inspireren’’, zegt hij. ,,De Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp vind ik echt een geweldig schilderij. Daar zie ik wel een mooie uitdaging in…’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard

Poll

Woningbouw op de Hitsertse Kade is een goed idee.

  • Ja (20%)
  • Nee (80%)
1663 stemmen