Volledig scherm
Op de A29 wordt het steeds drukker. © Archieffoto QPhoto

Totaalplan voor aanleg nieuwe wegen Hoeksche Waard

De ambities van de Hoeksche Waard om de infrastructuur op het eiland te verbeteren, zijn torenhoog. In het najaar willen de gemeenten samen met de provincie knopen doorhakken.

Op tafel liggen onderzoeken naar een A4-Zuid door de Hoeksche Waard, een rondweg om Klaaswaal (westelijk of oostelijk), een nieuwe weg om de dijken in Piershil te ontzien en het doortrekken van de Provincialeweg naar de Noord-Achterweg bij Zuid-Beijerland.

Verder willen de gemeenten zorgen voor meer veilige fietsroutes voor schoolkinderen, bijvoorbeeld met een fietspad van Strijen naar Oud-Beijerland. Daarnaast moeten luxe, snelle bussen van het R-Net in 2019 naar Oud-Beijerland rijden.

,,Maar het kan niet allemaal in één keer'', zegt wethouder Harry van Waveren, regionaal verantwoordelijk voor verkeer. ,,De rapporten geven aan hoe we de infrastructuur in de Hoeksche Waard op termijn kunnen vervolmaken.''

Een oplossing voor de compleet overbelaste Molendijk in Klaaswaal, als verbindingsweg tussen twee provinciale wegen, staat het hoogst op de agenda. Van Waveren: ,,De aanleg van een randweg bij Klaaswaal heeft prioriteit. In de regio hebben we een voorkeur voor de oostelijke variant. We hopen nog voor de zomer te horen of de provincie het daarmee eens is.''

Vitale regio

Quote

De rapporten geven aan hoe we de infrastruc­tuur kunnen vervolma­ken

Harry van Waveren

De zorgen over de wegen en mobiliteit in de Hoeksche Waard zijn groot. Op de A29 wordt het steeds drukker sinds de A4 in Brabant en bij Schiedam is doorgetrokken. Dat helpt de Hoeksche Waard, dat te maken heeft met een steeds hogere gemiddelde leeftijd van de bevolking, niet in haar doel om een vitale regio te blijven. ,,Zonder goede infrastructuur en mobiliteit komen economische ontwikkelingen niet van de grond'', stelt gemeentelijk samenwerkingsorgaan SOHW.

Het doortrekken van de A4 (Hoogvliet-Klaaswaal) is alleen een project van lange adem. Uit onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng blijkt dat de aanleg van de snelweg grote consequenties heeft. De A29 wordt tussen Klaaswaal en Rotterdam weliswaar rustiger (35 tot 50 procent), tussen Klaaswaal en de Haringvlietbrug komt er volgens de berekeningen bijna de helft meer verkeer bij. Verbreding van de A29 op dat deel, inclusief de Haringvlietbrug, is dan noodzakelijk. ,,De A4-Zuid is van een andere dimensie'', zegt Van Waveren. ,,Provincie en rijk moeten daarover beslissen. Wij richten ons vooral op regionale en lokale wegen.''

Zoals een oplossing voor de dijkbewoners in Korendijk die al jaren overlast ervaren van vracht- en landbouwverkeer. Een nieuwe verbinding van de Lange Eendrachtsweg en de Zuidoordse weg bij Piershil zou hen kunnen ontlasten, blijkt uit onderzoek.

Het doortrekken van provinciale weg N487 naar de Noord-Achterweg bij Zuid-Beijerland - in plaats van de Korteweg - is eveneens realistisch. Al zijn er ook plannen om een fietspad langs de Korteweg aan te leggen. Van Waveren: ,,Het doortrekken van de weg is een betere oplossing, omdat het automobilisten ook nog eens tijdwinst oplevert. Maar het kost wel meer. Daarin moet een keuze worden gemaakt.''

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je hier gratis in! 

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard