Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Veiligere routes voor landbouw

Bewoners, gemeenten en agrariërs hebben gezamenlijk de problemen in kaart gebracht met landbouwverkeer in de Hoeksche Waard. Ook geven ze de wegbeheerders suggesties voor oplossingen. Dit moet ertoe leiden dat de verkeersveiligheid op het eiland de komende jaren verbetert.

De 'knelpunten' en ideeën voor oplossingen staan in het werkdocument landbouwverkeer Hoeksche Waard ,,Dat is tot stand gekomen dankzij een unieke samenwerking tussen een groot aantal partijen'', zegt Leon van Noort, wethouder van Binnenmaas en regionaal ambassadeur verkeersveiligheid.

Quote

Landbouw­ver­keer staat onvoldoen­de op het netvlies van de wegbeheer­ders

Arjan Breure

Landbouwverkeer brengt risico's met zich mee omdat de combinatie met bijvoorbeeld fietsers gevaarlijk kan zijn. Ook leidt het rijden van tractoren op bijvoorbeeld provinciale wegen tot ergernis omdat ze niet harder mogen dan 35 kilometer per uur. ,,Een goed voorbeeld is de N217 tussen 's-Gravendeel en Maasdam'', zegt Van Noort. ,,Daar is geen parallelweg. Dit probleem kan mogelijk worden opgelost zodra er weer groot onderhoud op deze weg nodig is. We willen de verkeersstromen van landbouw en auto's en fietsers uit elkaar halen. Dat kan met behulp van dit document. Op termijn plukt de Hoeksche Waard hier de vruchten van.''

Ook de akkerbouwers vinden dat de verkeerssituaties op een aantal landbouwroutes in de Hoeksche Waard niet goed zijn. ,,Neem de Molendijk in Klaaswaal'', zegt de Zuid-Beijerlandse akkerbouwer Pieter Hage, tevens bestuurslid van de LTO Noord (afdeling Hoeksche Waard). ,,Alles komt daar samen: auto's, fietsers, bussen en landbouwverkeer. Dat zorgt voor problemen en overlast. En op de N217 ontstaat een lint van auto's als in de ochtend- of avondspits een tractor de weg op moet. Door de drukte is het eigenlijk geen doen, maar een boer gaat geen uur wachten en gooit zijn tractor er toch een keer voor.''

Hindernissen

Daarnaast zijn er voor landbouwers andere hindernissen, zoals geparkeerde auto's, wegversmallingen en drempels. ,,Het landbouwverkeer staat onvoldoende op het netvlies van de wegbeheerders'', stelt Arjan Breure van loonbedrijf Breure uit Klaaswaal en bestuurslid van koepelorganisatie Cumela. ,,Het is belangrijk dat wij op tijd worden betrokken bij de herinrichting van wegen. Op onze beurt zijn we best bereid te praten over hoe we de overlast kunnen beperken als we aan het oogsten zijn.''

Breure merkt meteen al een verandering. ,,Cumela is al benaderd door de gemeente Oud-Beijerland die de Sluis bij de Stougjesdijk wil aanpakken. Voor ons is belangrijk dat we met de machines goed kunnen passeren. Dat we nu meteen bij de eerste gesprekken worden betrokken, is het mooiste.''

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je hier gratis in! 

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard