Volledig scherm
De Kiltunnel krijgt in 2020 een flinke opknapbeurt. © Victor van Breukelen

Verkeer wacht overlast door renovatie Kiltunnel

De Kiltunnel tussen ’s-Gravendeel en de A16 bij Dordrecht wacht in 2020 een ingrijpende, twee jaar durende renovatie. Verkeersoverlast is vanwege gedeeltelijke afsluitingen onvermijdelijk. De toltunnel, waar nu al jaarlijks miljoenen auto’s doorheen rijden, kan vanaf 2022 nog meer verkeer verstouwen.

De Kiltunnel is een belangrijke schakel tussen de Hoeksche Waard en de steden eromheen. Zeker als de Heinenoordtunnel vanwege calamiteiten of werkzaamheden is afgesloten, is een groot deel van het verkeer aangewezen op deze ruim veertig jaar oude verbinding.

Vanaf 2020 zal dat twee jaar lang niet altijd gaan. Directeur Arie Bras van het Wegschap Tunnel Dordtse Kil verwacht dat tijdens de renovatie twee perioden van acht weken slechts één buis beschikbaar is voor beide rijrichtingen. De werkzaamheden zijn wel klaar voordat de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023 begint.

Tientallen miljoenen euro's

De renovatie gaat naar verwachting tientallen miljoenen euro’s kosten. Tunnelinstallaties worden vervangen en er komt een compleet vernieuwd tolplein met twee extra tolstraten per richting en een brug waarover het personeel veilig van en naar de cabines kan lopen. Ook het kantoor van het wegschap wordt nieuw gebouwd. In de Kiltunnel moeten betonconstructies worden hersteld en technische installaties vervangen omdat het risico op uitvallen anders te groot wordt.

Tol betalen blijft volgens Bras nodig om het onderhoud te bekostigen, maar de tarieven hoeven niet omhoog. ,,De gewone tarieven zijn voor het laatst in 2006 gestegen, mensen met een telecard hebben in 2011 voor het laatst een verhoging gehad van 5 cent per doortocht. Afgezet tegen de inflatie is het voor weggebruikers goedkoper geworden.’’

Door de economische groei en de files op de A29 van en naar Rotterdam blijft het aantal doortochten stijgen. Bras verwacht dit jaar opnieuw een record. Vorig jaar passeerden 4,2 miljoen weggebruikers de tolpoorten. ,,Dit jaar stevenen we af op 4,4 miljoen’’, aldus Bras. ,,Er is behoefte aan deze verbinding, omdat het op de hoofdwegen steeds drukker wordt. De Kiltunnel is een mooi alternatief.’’

Vanwege het groeiend aantal doortochten komen er per rijrichting twee extra tolstraten bij. Weggebruikers die geen telecard hebben, kunnen er straks ook contactloos betalen. Ook dit moet de doorstroming verbeteren.

,,In de ochtendspits en ’s middags is er veel verkeer’’, aldus Bras. ,,Zeker als er nu een tolstraat uitvalt, ontstaan er wachtrijen. Die zijn niet goed voor de verkeersveiligheid en bovendien zorgen die voor irritatie bij de weggebruikers. Dat is ook niet prettig voor mensen die reparatiewerkzaamheden moeten uitvoeren.’’

Fijnstof

Het wegschap wil de veiligheid op de weg naar de tunnel en op de roltrappen voor fietsers eveneens verbeteren. Verder krijgt de Kiltunnel een innovatieve installatie om fijnstof af te vangen en er komt led-verlichting. Tevens wordt de tunnel uitgerust met onder meer een nieuwe asfaltlaag en brandwerende bekleding. 

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Hoeksche Waard